ForsideNyhederArtiklerAnmeldelserInterviewsGallerierTemaerKonkurrencerInformation

Sicknature - "Jeg savner undergrunden"

Efter at have anmeldt Sicknatures glimrende album "The Outbreak" her på sitet, besluttede jeg mig for, at jeg ville lave et interview med den talentfulde mc. Så vi mødtes på en caf over en Cola Light og fik en sludder, hvor en hudløst ærlig og åben Sicknature fortalte om, hvordan det er at være professionel rapper i dag.
 
 

På intronummeret på dit nye album, bliver der sagt "Puttin Denmark on the map". Hvordan går det med det?
- Haha....Ideen var ikke, som mange har sagt og skrevet rundt omkring, at indtage verden. Intentionerne var sådan set bare, at andre lande skulle - måske især USA - skulle kende til dansk hiphop. I dag hvis du spørger dem om de kender dansk hiphop, svarer de, at de kender Sverige, og at de laver fedt hiphop. Så det var sgu mere bare for at skubbe på - at få dem til at kende Danmark også og få dem til at se, at vi altså også kan. Da jeg lavede nummeret, var det faktisk meningen, at det skulle udkomme i udlandet, og så havde det jo lydt godt ik? Nu skete der så nogle ting, der gjorde, at det kun udkom i Danmark indtil videre, og så lyder det jo straks mere arrogant, end det egentlig var meningen. Jeg håber selvfølgelig på, at det på et tidspunkt bliver prøvet i udlandet. Indtil videre er vi startet indefra for at bevæge os ud, hvis du forstår.

Din collabo med J-Ro på albummet er den rent kunstnerisk, eller er den også forretningsmæssig? Kan du for eksempel trække på ham senere med hensyn til at få det ud i f.eks. LA?
- Det vil jeg da nok mene, at jeg kan. Han har jo lavet en masse ting, og han har altid været et stort forbillede for mig - Jeg var helt vild med Alkaholiks. Han har allerede spillet nogle af de ting, jeg har lavet i USA, og de har reageret rigtig godt på det, så jeg håber da og tror også på, at det kan åbne nogle døre. Det kunne være rigtig fedt at få lov til at producere for nogle andre derovre - det kunne være sjovt. Så længe det er sjovt, er det jo fedt ik?
 
I min anmeldelse har jeg skrevet, at du stilmæssigt minder meget om Royce 5"9. Hvor får du din inspiration af såvel rapmæssigt som indholdsmæssigt?
- Jeg tager det som et stor kompliment. Han er afsindig dygtig. Jeg er vild med alt hiphop, og derfor henter jeg min inspiration fra alle mulige. Royce er helt klart n af dem, men også Jay Z og hele Wu-tang klikken. Da jeg var yngre var jeg helt vild med GZAs "Liquid Swords". Han kan altså noget mange andre ikke kan. Han er slet ikke specielt kompleks, men han er en afsindig dygtig lyriker - ja...han er jo nærmest digter. Han siger virkelig nogle dybe, fede ting. Indholdet i mine tekster, handler om den hverdag jeg oplever. Jeg kan ikke lide at være fiktiv. Jeg kan heller ikke rende og rundt og sige, at jeg er gangster, og at jeg har det hårdt, når det ikke forholder sig sådan. Og jeg har måske endda oplevet flere negative ting, end så mange andre, men vi glemmer altså tit her i Danmark, at vi faktisk er født med en guldske i røven. Jeg var i Californien på et tidspunkt, og der var tiggere over det hele - jeg var sammen med en tigger en hel dag, som fortalte en masse rædselsfulde ting om hans eget liv. Jeg har virkelig ikke noget at klage over, så de ting jeg tager op i mine tekster, er ting der går mig på i hverdagen. Ikke for at ynke eller noget men for at komme ud med noget, folk kan relatere til. Jeg går meget op i politik både herhjemme og i udlandet, og jeg synes, det er forfærdeligt at se, hvor dårlige velfærdssystemer, der findes rundt omkring, og du skal ikke rejse særlig langt. Folk i Afrika dør på stribe af sult, og herhjemme bekymrer vi os om renter og sådan noget. Jeg ville ønske, vi ville være bedre til at bruge vores penge sådanne steder i stedet. Nu skal jeg heller ikke sidde og spille hellig, for når jeg har nogle penge en gang imellem - det er desværre for sjældent, haha - bruger jeg dem også på nyt udstyr. Jeg håber, at jeg en dag får penge nok til, at jeg også kan gøre noget godt for andre.

Det lyder som om, du er meget socialt bevidst. Hænger det overhovedet sammen med en kultur som hiphop, hvor det efterhånden handler mere og mere om penge?
- Jeg kommer ud med nogle meninger og føler, at jeg gør noget og deler noget, og det er det jeg kan. Men det er meget materialistisk, og så man må man som kunstner gå på kompromis nogle gange og lave noget kommercielt for at tjene penge, så man kan leve, og så man kan få en kunstnerisk frihed på den måde.
 
Så du er også villig til at strække dig lidt kommercielt for senere at kunne komme ud med dine meninger?
- Helt klart. I et land som Danmark hvor ingen støtter nogen som helst, bliver man nødt til det. Det er jo få, der går ud og støtter dansk hiphop, de vil sgu hellere have en udenlandsk. Jeg ved ikke rigtig, hvad det skyldes. Når det lige gælder mig handler det måske om at  folk har fået ondt i røven over videoen til "Slip Away", som jo indeholder både Ferrarier og helikoptere, selvom det slet ikke er mig. Jeg har ikke engang kørekort. Men det er nu det, der må til, hvis jeg senere vil lave noget, som er 100% min ide.

Hvordan ser du på udviklingen i dansk hiphop?
- Den er gået i stå. Jeg synes, nettet har gjort nogle gode ting, men også mange dårlige ting. Hvis jeg går ind på et eller andet hiphopboard, så handler det kun om at svine hinanden og andre til og hævde sig selv og sit crew. Der savner jeg sgu igen de gamle dage, hvor der var meget mere love, og - rent egoistisk - hvor man fik lidt mere respekt for det man lavede. Dengang stillede man sig sgu bare op og lavede et sjov, og så fik man anerkendelse, selvom folk aldrig havde hørt om n før. I dag handler alt om medier og penge, og det mener jeg har ødelagt meget. Vi har slet ikke den samme udviklende jam-kultur, som vi havde dengang. Det var virkelig et forum, hvor man kunne slå sig løs, og hvor man lærte hinanden at kende. Sådan er det ikke mere. Jeg savner sgu den der respekt om faget. For eksempel var jeg i Svendborg her for nylig og spille, og folk diggede det. Og så var jeg på nettet dagen efter for lige at se, og jeg var ikke nævnt en eneste gang, det var de lokale, der blev nævnt og respekteret, fordi de netop er lokale. Så jeg savner de dage, hvor jeg der i stedet ville have stået, at Acorn eller Sicknature fyrede den sgu af i går. Men jeg er jo tabu nu, fordi jeg har en pop-single og en video ude ikke. Jeg savner sgu i det hele taget at komme ud og optræde og mærke publikum og glæden. Der er ikke meget glæde for tiden.

Hvordan ser fremtiden ud. Er der allerede nye projekter på vej eller en tour?
- Jeg er allerede i gang med noget nyt, som jeg tror kommer snart. Udover det har jeg lavet en masse produktioner til bl.a. J-Ro. Jeg ved ikke, om der er penge til at få det hele udgivet. Nu skal jeg først og fremmest ud og købe nyt udstyr, ellers kommer der jo slet ikke noget.
Jeg ville rigtig gerne ud på tour her til sommer, men hvad det bliver til, ved jeg ikke endnu. Indtil videre er der Ballerup Festivalen på fredag og Langelandsfestivalen. Det bliver da meget sjovt, men det er jo ikke meget. Så jeg håber på noget mere, og selvom jeg har paid my dues, så vil jeg sgu også stadig gerne optræde gratis nogle gange, fordi jeg elsker det. Man skal jo lave det som gør n glad, og lige for tiden er jeg sgu ikke så glad, så jeg vil rigtig gerne ud og spille noget mere. Også for at vise at jeg altså ikke er mainstream og kommerciel, fordi jeg har lavet "slip away", men at jeg stadig er undergrund og kan levere varen der. Men jeg vil også gerne ud med noget mere materiale, hvor det er mere tilbage til rødderne. Hvor jeg kan bruge de samples, jeg har lyst til, og hvor jeg måske kan få noget ud på vinyl, så jeg kan scratche i min egen rap. Det kunne være for fedt.

Til slut skal du lige svare på 4 hurtige. Bedste hiphop-år?
- Puh...den er svær. Det må være 93-94. Der begyndte det virkelig at rykke for mig personligt, og så kom der nogle af de fedeste udgivelser i de år; Nas, Biggie, Wu-tang.
 
Bedste hiphopalbum?
- Shit. Den er også svær. Der er jo så mange, og man bliver spurgt så tit uden rigtig at kunne svare. Skriv mig ned for "It takes a nation of millions to hold us back" - den var jeg så vild med. Og det sjove er jo, at Public Enemy var total fjendtlige overfor hvide, men det fattede vi bare ikke et klap af, vi synes bare det var fedt.
 
Værste hiphopoplevelse?
- Kan det være alt? Det må være til Danish HipHop Awards, da jeg fuckede up. Det var en periode for mig, der var rigtig latterlig, hvor jeg var rigtig langt nede, og så kulminerede det bare med, at jeg fuckede fuldstændig op til Danish HipHop Awards og smed mikrofonen, og tog på Australien Bar og drak mig pissestiv. Det var lige efter "Sicknature"albummet. Der var ikke mere og hive ud af den plade, jeg blev ikke nomineret til Awarden og alt gik bare galt. Jeg gik ned med en depression og kom først i gang igen halvandet år senere, da jeg spillede i Montreaux med Eric Sermon. Det var en superfed og meget anderledes oplevelse. Det var rart at se så mange kunne lide det man lavede, så jeg fik blod på tanden igen.
 
Hvad håber du på?
- Jeg håber, at jeg kan få lov til at lave det hiphop, som jeg elsker igen. Misforstå mig ikke. Jeg synes, jeg har lavet en rigtig fed plade, men jeg er også gået lidt på kompromis. Jeg håber, jeg kan få nogle flere spillejobs, for det er sgu det jeg godt kan lide, men jeg befinder mig som sagt i sådan et ingenmandsland lige nu, fordi mange arrangører tænker, at jeg sikkert er for dyr, mens andre synes jeg er for kommerciel, så det skal helst gå den ene eller den anden vej...og helst den ene....mod hiphop!

07/06/2005 - Lagt online af Smlf

Relateret indhold på hiphop.dk

Interviewarkiv

næste >< forrigeHer vises [11 - 20]
næste > < forrige Her vises [11 - 20]