ForsideNyhederArtiklerAnmeldelserInterviewsGallerierTemaerKonkurrencerInformation

Fantomet, Tempo Bang & PTA tester "Fight Beats"

Efter freestyle battles er blevet hvermandseje, er et af de spørgsmål jeg oftest bliver stillet: "Hvor får I musikken fra?" Indtil nu har svaret været, at de kommer fra instrumentalversioner af amerikanske rap-numre, som en DJ afspiller under battlen. Godt nok sagde Juice i den legendariske battle mod Supernatural: "A real MC can rip the mic to anything," men seks års MC's Fight Night har vist, at der er stor forskel på, hvor godt instrumentalerne ligger til den enkelte rapper. 
 
Med "Fight Beats" opsamlingen har Static, den faste MC's Fight Night DJ, og Primo Entertainment lavet et battle værktøj til freestylerne, der samler mere end 30 beats fra primært danske men også andre skandinaviske producere. Opsamlingen debuterede til MC's Fight Night finalen i år, og viste sig, til trods for dårlig lyd i salen, ikke at være helt ueffen.
 
Det virker ukvalificeret at anmelde et battle-tool, og bare gætte på, hvor godt beatsne fungerer. Derfor kontakter jeg to af MC's Fight Night finalisterne fra i år - Fantomet og Tempo Bang fra Kartellet, så vi kan prøve nogle af beatsne af i den virkelige verden. Proceduren er simpel, vi rapper alt fra 4-takter til de fulde to minutter beatet varer hver, med og uden emner. Det der følger, er et udpluk af de mest rammende punchlines, og kommentarer til beatsne, fra de mere end 70 minutter freestyle sessionen varede.

Den første håndfuld beats går det udmærket med. Madness 4 Real har lavet et beat med en masse strygere, der på en god dag godt kan minde om Black Rob's "Whoa". Vi starter fra en ende af med Tempo Bang: "Nu gi'r jeg piger det tjald / og repræsenterer over Madness fire re-al / For så kan vi vinde battlen, og real / det er møntfoden i Spanien / eller et eller andet andet, et eller andet blandet / i hvert fald et eller andet i landet!" Herefter skifter beatet til DJ Large "Born Free" og jeg rapper: "Alle her er rim, det' fucking er Pe-ters / Og de' måske mindre værd end møntfoden - der hedder pesetas / Det' de rim jeg siger / Men I kan være mindre værd end italienske lire / Det' de rim I kan øv' på / For nu er hele lortet lavet om til Euro!" Tempo Bang svarer lynhurtigt igen: "Du rappede lige om pesetos / Jeg synes det' her beat minder om det fra Nas, der hedder "E-tos" (Ether)." Fantomet tager over på Kontasaffilierede LB Boogie's "Marathon Guaranty": "Nu skal de rå flow / Jeg løber maraton uden sko på / Du vil battle Mads / Jeg stjæler alt dit hash - og løber maraton uden sko fra Adidas."
 
De næste runder over Ezi-Cut og Atilla's beats fortaber sig mest i rim om Frederik og Mary's lille ny, og da Why You kommer på, får trommerne og strygerne alle til at rappe om Black Eyed Peas' "Where Is The Love", hvilket gør vi bestemmer os for, at rappe om emner et stykke tid. Fantomet får 'sol' som topic på beatet Shine fra Denmark's Finest har lavet. Han rapper med det samme - og lettere kryptisk - "Alle ved Fantomet boller de pi'r / Men du vidst' ik' SOL er blevet solgt til OfiR", godt så! Beatet er pænt langsomt og er det første man, skal justere sit flow meget til. Beatet skifter til Esbeat's "Fight Night Showdown", og på det klassiske emne 'rockstar' starter jeg: "Du bliver nødt til at sparke snart / For du prøver bare at være en 'rock star' som Marky Mark / Jeg behøver sgu ik' at bande så'n / For at være sammen med Jennifer Aniston / Det' PTA der' i ilden / Hvis I ik' vidste det rapper jeg om den film...yeah!" Static's ret tunge beat "Come On" kommer på, og Fantomet rapper rigtig meget, og længe, om at have sex med trillinger, så vi holder den første pause.

Machacha's "Fight", med et pumpende piano, sætter battlen i gang igen, og med emnet spøgelser, laver Fantomet den bedste linie i flest highlights foreløbig: "Jeg' vildt go', og dine kilo / Kommer under jorden som Kiddo - i Kill Bill to." Martin J, tidligere kendt som Supardejen leverer den stenede "Dejen Er Død", der indbyder til at rappe endnu mere om døde, bl.a. Astrid Lindgren, hvilket betyder hele runden over Mighty One's ellers fede beat handler om figurer fra børnebøger, indtil Fantomet rapper: "Hva' din begrundelse, når du lander / De punchlines, bli'r du grøn af misundelse som Bruce Banner..." Jeg svarer: "Det' ka' jeg ikke se noget skægt ved, manner / Men jeg banner mere end ham der, David Banner / I ved ham der´ down south  / Og jeg bander så meget jeg skal vaske min mouth." Tempo Bang overtager, og rapper rigtig meget om Scratchmagic's beat "Paranoid Scratch": "Du vil battle mig på et beat fra Scratchmagic / På en CD af plastik / Lavet af Static / Men du ka' ik'..." og Fantomet fortsætter: "...For du' i en hashtåg / Det' Scratchmagic, men der' ikke noget scratch på / Så det' bar' spild af tid / Plus den brass gør mig ikke paranoid." Copenhaniacs' produktion er der ingen, der mener egner sig til freestyle, og Gettic's "Serious Damned" har så mange skift, at det får de her rim med på vejen: "Jeg jagter onde troldmænd som Serius Black / beatet hedder Serious Damned, men burde det hedde Serious Wack / For det' wackness / Og jeg ligesom Serius når jeg mooner - let me show you whose ass is the Blackest."
 
Phafalaion har godt gang i keyboardet, så der rappes meget om sportslørdag, 80'erne og hvad man nu ellers kan huske med synthesizeren i front, mens Sundsdal's tunge og lidt støjende "Lang-Ind-I-Luder"-helvede får alle til at forsøge at rappe som Niarn, undtagen Tempo Bang, der (ved en fejl) laver en perfekt Jonny Hefty imitation. Sten Rock's "Freestyle Feast" med koklokke, slammende trommer og electrobreak inviterer til old school rap, så det går: "Beatet er rimelig retro / Jeg rapper over et beat med electro / Og jeg siger heck no, til techno / Til gengæld er jeg nede Technic...lego!" Talkback's "Warpath" har fat i march-trommerne, og Tempo rapper: "Nu bli'r du defeated / Det' altid fedt når man kan rime produceren på beatet / For jeg på The War-path / Det rimer ikke helt men produceren er Talkback!" Vi fortsætter over beatet fra Vincent Van Go Go, hvilket går noget i den stil:
 
"Du' en homo / Du kan li' og gå i byen og danse til Go-Go / Og du' nede med dansk rock / Og du' halvfucked, og ikke mand nok til at blive skudt som Van Gogh" - Fantomet
 
"Den går til nøds / Fedt nok at gøre grin med de død' / Det' burde være jer, der havde skrevet hans mindetal' / Det i rappede var bindegalt - jeg kan godt li' beatet fordi det var minimalt" - PTA
 
"Vi gjorde ikke grin med Go Go, vi nævnte bare hans initial..." - Tempo Bang

Noize har taget et meget lyst beat med, så vi dropper battle-mode og Fantomet rapper om en tur til stranden, men noget hårdere ville nok være svært at forestille sig. Tomkins & Engel har lavet et mere klassisk battle beat, mens Heartbeatz' er rigtig up-in-the-club. Det er først ved Tue Track's "Track's Havin' A Baby"-break freestylen flyder. Lil Jay's "Prevail" virker også rigtig godt, og begge beats viser, man sagtens kan bruge danske instrumentaler til battles. The Prunes instrumentalen er rigtig cool, men lyder også rigtig meget som et gammelt Michael Jackson nummer, hvilket altid er en griner værd. Klumpe K og FIP (der snedigt er placeret lige efter hinanden) får ikke folk op at stå.
 
Acorn's gode gamle "Rockstarz"-beat med rigtig fede strygere sætter til gengæld mega gang i cipheret, Fantomet siger: "Stik mig et spanskrør, så slår jeg nogle / Det her beat er mere mørkt end den sorte skole!" Tempo Bang siger: "Det' sådan et beat, hvor man ikke kan ha et wack flow / Sådan et beat, hvor vi ku optage tracks på / Så lad os nakke det / Og han der Acorn, behøver vi ik' snakke me'" PTA siger: "Yo, du stjæler en masse - det' nok din natur / Jeg tror alligevel han bli'r rimlig sur - ham der Sig-natur." Herefter kommer både "Fight Beats" og cipheret rigtig godt i gang, "Pilfingers Forbudte Dans" er ligeså grineren som Mick Øgendahls, Tommy Tee's underspillede "Rackers Delight" er en fornøjelse at rappe på, og Boulevard Connection's "CHP Claimin' Respect" har allerede bevist det fungerer i masser af battles, og til sidst ligger Nage's "Buttnaked Beatdown", der slutter CD'en af på den slamming måde 3. runde i en finale skal lyde. Efterfølgende hører vi et par af beatsne igen for at give dem en chance til, bl.a. rapper Fantomet to minutter solo over Pilfingers produktion, og vi hører også Acorn's et par gange til.

Som battle-beats er de fleste numre på "Fight Beats" brugbare, men vi snakker om, det kunne være en idé, at have ladet enkelte producere stå for flere beats, for at skabe kontinuitet. Det har garanteret været et enormt arbejde, at udvælge beatsne, og der skal være plads til variation, men en håndfuld egnede sig slet ikke rigtig i vores cipher (Copenhaniacs, Noize, Heartbeatz, F:I:P). Ideen med at lade en klokke ringe efter præcis et minut i hvert beat, er også lidt irriterende, da den ikke altid lægger i slutningen af 4. takt, og så forvirrer det flowet, hvis man ikke stopper musikken. Enten skulle man droppe den, eller lave en længere pause i beatet. Jeg er overrasket over ingen af producerne har valgt en mere jazzet Joey Chavez stil, som ellers tit bliver brugt til freestylebeats i USA.
 
De bedste beats, og dem, der var fedest at rappe over var faktisk de fem sidste. Måske er de også tænkt som finalebeatsne, men det kan anbefales at gå i krig med dem først. Det er værd at huske på, vi udelukkende har brugt freestyle-perspektivet i anmeldelsen. Beatsne kan jo også bruges til tekstskrivning, DJ-træning, breakdance konkurrencer, eller bare at nikke nakke til. "Fight Beats" er som initiativ genialt - og ret billigt, fordi det er en kompakt løsning, hvor man kan have en hel aftens battle-beats i sin CD-afspiller. Men det kræver altså man heftigt bruger sin skip, repeat funktion. 

23/10/2005 - Lagt online af PTA

Anmeldelsearkiv

næste >< forrigeHer vises [101 - 110]
næste >< forrige Her vises [101 - 110]