Noget af det første MARWAN beretter om på intronummeret "Ruller Op" er at man skal "la' vær' at misforstå" og det er svært til tider. For lad det være sagt fra starten at lytteren er tvunget til at spidse øren! Marwan har et unikt flow og en speciel stemmeføring samt en dialekt, der er ret dominerende og deraf kan skal man ikke snyde sig selv for at lytte efter en ekstra gang.
Men det er nu rart nok at sidde med teksterne fra booklet'en og følge med - det er bare ikke alle steder det passer sammen, desværre! Jeg synes det burde være obligatorisk på alle danske rap udgivelser, så det er bestemt et plus!
"Ruller Op" viser gode takter både på den tekst- og lydmæssige side! Troo.l.s er med på omkvædet og har også stået for den hårde stilsikre westcoast produktion. Derfor er det er svært ikke at nikke med nakken og med en linie som:
"...Gør jer forberedt og gør jer ekstra umage/ vi kommer til jeres by i dag/ -så stik af"
er det svært ikke at smile lidt af den straight up stil.
Skivens andet nummer bærer titlen "Selvgjort Velgjort" og må bestemt siges at være albummets mest energiske nummer både i form af produktion af rap. MARWAN flyder virkelig aggressivt hen over det på én gang tunge og up-tempo beat som er skabt af Troo.l.s og Rune Rask, selvom det enkelte steder er svært at høre præcis hvad det er han mener, men bwoi det lyder fedt.
I omkvædet repræsenteres farverne i det Palæstinensiske flag:
"Stemmer på de røde/ ryger det grønne/ sælger det hvide/ arbejder sort/ selvgjort/ velgjort"
Nummeret sluttes af med en lille, men lækker, detalje i form af en overgang til det 7 minutter og 11 sekunder lange to-titlede nummer: "Hold Jeres Øre Åbne / Fjern Sporet" hvori nummerets halv-skumle/underlige stemning er godt ramt krydret med hårde lyde. Efter en røveri-interlude kommer man til andentitlen på tracket og her sænker MARWAN tempoet lidt i sin rap over det dirtysouth-klingende beat. Omkvædet er særdeles dystert rent musisk og MARWAN er interessent at lytte til, når han flower langsommere og laver specielle add-lips, der tydeligst kan høres når han rapper: "...lad os gå tilbage i bilen/ (åndenød) du kender stilen/ (åndenød) har ikke noget kondi/ (åndenød) "
Fra starten af det det politiske "Sten I Hans Hånd", kan man høre at her er én beretning om den mellemøstlige konflikt fra MARWANs - og sikkert også en del af omverdenens synspunkt! Der findes dog også et par linier henvendt til diskrimination i Danmark. Dette nummer fortjener at blive spillet på repeat før man fælder dom over det, og omkvædet danner også rammen meget godt:
"helikoptere og missiler mod en sten i hans hånd/ en hel hær mod en sten i hans hånd / en hel regering mod en sten i hans hånd / verdens stor magt mod en sten i hans hånd"
Også andre linier som f.eks. denne, fortjener at blive nævnt:
"Verden har talt det ender fatalt/ Flod af uskyldigt blod/ overalt/ to fingre for fred - en håndgranat/ en grædende mor - en stolt soldat/"
Dette nummer er umiddelbart det bedste, men samtidig også det mest kontroversielle på "P.E.R.K.E.R." og højst sandsynligvis det, der vil skabe mest debat - også uden for diverse hiphop-fora og især hos anmelderne.
Efter en lille interlude med MARWANs bror, Abu Malik, som også er produceren på dette track, bliver man også i den grad pludselig hevet tilbage i det hardcore element, da det myspace-florerende "Hva Så Hvad" kommer blæsende ud af højtalerne. Efter et endnu et hardcore vers fra MARWAN overtager Orgi-E og Troo.l.s med nærmest fornyet energi på dette nummer. Især Orgi-E bidrager måske med årets vers, grundet at flowet og teksten supplerer hinanden næsten perfekt over det hidsige og hurtige beat. "Hva så Hvad" ville nok få enhver boom bab lytter til at ryste i bukserne og behøver nærmest ikke yderligere omtale, bare hør den!
På "Hva du ude på?" hører man et par små historier straight from the block og igen er omkvædet noget MARWAN holder i en rød tråd med versene: "Hva' du ude på perker hvad du ude på/ tæt på djævlen - langt væk fra den hellige bog"
På den lydmæssige side har Troo.l.s. og Rune Rask igen fat i den lange ende, men nummeret i sin helhed er ikke et af albummets bedste.
Titel nummeret "P.E.R.K.E.R." viser MARWAN fra en mere hardcore side og det er vel selvsagt. Han flyder dog cool henover det lette og hurtige Troo.l.s og Rune Rask beat... Det skal vel mest af alt tolkes som billede på en gennemsnitlig fredag eftermiddag for MARWAN og hans homies.
"Min Blok" er titlen på det 8. nummer. Her virker det lidt som om han ikke er på det samme niveau som de andre numre, selvom lyrikken igen visse steder indeholder anderledes anekdoter fra nattelivet.
Men bedst som man sidder og keder sig lidt, hiver MARWAN fat i lytterens øre på "Intet Håb"! Man hører tydeligt, at han har det lidt indebrændt og har had til visse ting, men vælger at acceptere det. Det, der gør dette nummer interessent, er at han gør op med situationen i hans syn på Danmark! Det virker som en oplysning om dét gennemsnits danskeren ikke ser, hører eller læser om. Jeg kunne bestemt godt tænke mig at se flere Lounge Lizzards produktioner på MARWANs andet album, da det her nummer fungerer rigtig godt.
Nu skifter stilen igen, og det er en af de små detaljer, man kan lade sig gå på af. Ganske vidst er det på et af pladens mange højdepunkter, men man når ikke at lade MARWANs tekster synke ordentligt ind og det er lidt synd!
Dog er "Regel #1" et herligt aggressivt nummer hvorpå U$O og L.O.C. begge ligger korte, men fede vers som afsluttes af særdeles humoristiske teser. Dette er ikke et nummer man hører en mandag morgen - men derimod fredag aften! Man skal kunne lide denne stil af både lyd og tekst for at være begejstret for det!
Suspekt gæster det dystre og down low producerede track: "Du Skylder" Og man mærker igen lidt af Suspekts nye energi eller magi om man vil. Bai-d, skinner altid igennem som gæst og det er også tilfældet her, hvor hans tekst og flow supplerer beatet optimalt. Man glæder sig så småt til et nyt Suspekt album, hvor MARWAN forhåbentlig bliver gæst på et par tracks.
Radiosinglen "Det Os" har bestemt været bidragende til en voksende buzz omkring MARWAN og det er velbegrundet, da Rune Rask leverer et beat der får noget godt - nogle ville mene slemt - frem i MARWAN. Med 2 vers og et hårdt omkvæd når MARWAN godt rundt om sin egen blok i Århus og gæsteblokken i Albertslund.
Pladens afsluttende track "Kom Forbi" er rent musikalsk en konstellation af Rune Rask og Lounge Lizzards og er ret følelsesladet eller om man vil, grandiøst. Det når dog ikke "Sten I Hans Hånd"'s niveau, men det ville også være en svær opgave at overgå!
Jeg er overbevidst om at nogle vil finde det corny og ved siden af - set i forhold til resten af pladen - også tekstmæssigt. Jeg synes dog det går lige til grænsen og jeg synes det virker som en god symbiose, da MARWAN viser sig med paraderne nede og man får lidt indsigt i hans motiver.
Der findes dog 14 numre på albummet, men det sidste er et remix af "Sten I Hans Hånd", som gæstes af den palæstinensiske rapper D.R., der rapper på sit modersmål.
Indholdet af det er jeg sikker på er politisk, men det remix er vel mest en godte til Palæstinensere. Jeg ville dog gerne ha' hørt et remix-vers fra MARWAN, men jeg skal på ingen måde klage.
Grundet dette 13 numre lange album er Marwan blevet en rapper, som jeg bestemt ser som en del af den danske rapscene et godt stykke tid endnu, og stilen på albummet er et godt bud på en ny hylde i dansk rap - hvor lyden er mere hardcore i udtrykket! Lyrikken såvel som musikken er mest af alt, for undertegnede, en variabel stil som er inspireret i spændingsfeltet mellem dirty south og nyere westcoast, hvor man ofte har svært ved at holde hovedet stille, men nok kun hvis man er til de to stilarter i forvejen!
Selvfølgelig kan man høre at det hovedsageligt er Troo.l..s. og Rune Rasks helt egen specielle lyd, idet at de er hovedproducerne, men Lounge Lizzards og Abu-Malik fortjener også et hak i min bog for deres bidrag!
Undtaget de mere eftertænksomme og reflekterende numre er teksterne lige på og provokerende! Hele albummet har en kant man ikke kan tage fra Marwan og jeg tror bestemt at hans kontroversielle stil er bidragende til at han nok skal blive hørt og set!
Der er en del højdepunkter - især gæstenumrene, og kun få lavpunkter på "P.E.R.K.E.R.", men hvis man ikke lader de små detaljer irritere sig har man ca. én times dansk rap, som man ikke sådan uden videre kan placere på én anden hylde end hans egen. Dette er dog ment i en god forstand, da albummet må siges at være noget, der højest sandsynlig splitter vandene i to i din hiphop vennekreds og dermed svært at ignorere - som et godt debutalbum ofte er!