ForsideNyhederArtiklerAnmeldelserInterviewsGallerierTemaerKonkurrencerInformation

Lil Jon & The Eastside Boyz – Kings Of Crunk

Ligesom jiggy og gully er Crunk blevet et hurra-ord i rap musik, som alle siger uden at tænke nærmere over det. Ikke desto mindre betegner det en musik genre, der ligesom bounce startede i klubberne i Atlanta, Georgia, og Crunk har efterhånden vokset sig stor også uden for sydstaterne.

En af crunk pionererne er Lil Jon, en tidligere radiovært fra Atlanta, der begyndte at lave sine egne plader, han selv producerer og rapper på. Eller, rapper er måske så meget sagt, for selvom Lil Jon er udstyret med en stor, ru stemme, baserer han de fleste sange på call-and-response rutiner, hvor han råber en sætning, som The Eastside Boyz råber svaret på.

Kings Of Crunk er altså produceret af Lil Jon selv, og selvom der er et par stemningsfyldte numre med sørgmodige strygere er opskriften oftest gammeldags trommeprogramering med dyb pulserende bass over. Lyden er præget af en tung bass designet til at sætte ild i dansegulvet, mens rapperen skråler linier fyldt med bandeord over beatet.

Det hele minder unægtelig meget om Miami Bass, men tempoet er skruet adskillige BPM ned i forhold til Florida stilen, og hvor 2 Live Crew skød festen i gang med sjove rim om deres sex-perversioner hælder Lil Jon & The Eastside Boyz mere til gangsta rap klicheer om narkosalg, drab og prostitution. Det hele skal være så beskidt og ghetto som muligt, og Lil Jon leverer selv Kings Of Crunk’s mantra: ”If you scared to throw it up, get the fuck out the club!”

Eftersom Lil Jon kun står for hooks har der været brug for rigelig assistance udefra. Hjælpen kommer bl.a. fra Goodie Mob’s Big Gipp, Pastor Troy, Fat Joe og endda Styles og Jadakiss fra The LOX. De fleste leverer gode rowdy’e vers, men jeg synes sjælent gæsterne kommer til deres ret over de ensformige produktioner. Egentlig er det kun Bun B fra UGK, der får noget spændende ud af musikken, med et fedt dobbelt-tempo vers ala det han spyttede på Jay-Z’s ”Big Pimpin’”. Det er svært at tale om lyrisk værdi i party musik, men man må forvente en eller anden form for underholdning, når man ikke kan se de halvnøgne damer eller Cadillac bilerne fra videoerne. Det er Too $hort og Chyna White heldigvis mand og dame for at levere med en klassisk konkurrence i hvilket køn, der har mest game på nummeret ”B***h.

Kings Of Crunk har solgt over en million eksemplarer i USA, primært på baggrund af singlen ”Get Low” med Ying Yang Twins, og det er også det mest bouncy’e beat på pladen. Lyrisk er det samme boldgade som resten, og Lil Jon halvt opfordrer, halvt truer de kvindelige lyttere: ”Drop dat ass to the floor you scared you, scared you / Let me see you get low you scared you, scared you!” Nummeret findes også på Kings Of Crunk i en remixet version med Busta Rhymez og ragga-psykopaten Elephant Man, der jo nok pt. er de mest fortærskede gæsteartister i industrien. Ikke desto mindre fungerer remixet, fordi Busta og Elephant Man har den teknik og humor i flow og indhold som Lil Jon mangler.

Jeg er ikke særlig imponeret af Lil Jon. Han virker for middelmådig til at skabe en personlighed, og selvom omkvædene bliver råbt i en uendelighed bliver det aldrig catchy, bare irriterende. Luke Cambell gæster en 25 sekunders skit, og man får fornemmelsen af den ægte vare pludselig optræder midt i mellem dem der parodierer ham – helt ned til at stjæle hans trademark . Det er meget muligt Lil Jon og Eastside Boyz er kongerne af at få clubben crunked the fuck out når de råber Get Low, men sætter man CD’en på derhjemme kunne de ligeså godt tale om underholdningsværdien for den er uhyggeligt lav.

15/02/2004 - Lagt online af PTA

Anmeldelsearkiv

næste >< forrigeHer vises [161 - 170]
næste >< forrige Her vises [161 - 170]