ForsideNyhederArtiklerAnmeldelserInterviewsGallerierTemaerKonkurrencerInformation

Majid's Update

Her sidder vi så. På shawarmabar en højhellig hverdag.
Hjertet er på rette sted, i den vilde ende af Strøget. No way, der er 'GhettoSuperstars' her. Det skulle da lige være, hvis de var byens bedste falafler, suverænt nomineret i at træde vande i frituren.

Med ægte cola i glasset og venlig betjening
Greetings Mr. Abdel Majid!

'One day we will understand
How a boy becomes a man
Once a child going through tribulations
As a man neglecting our descendings'
('Past, Present, Future' på Life, Knowledge and Poetry - Majid)

Majid har været i gang og på vej i mange år. Bedst kendt er han som fast del af Outlandish crewet. Sidste halvdel af 2003 frem til nu er imidlertid gået med at få eget album op at køre og promovere singlen 'Boys and Girls', produceret af Nabil Nafar. På 'Boys and Girls' er den glade Majid repræsenteret med skæve lyde og nord-afrikanske inputs. Det er en isbryder fra Virgin: 'This music is for you'. Men bag isbilen venter der sig meget mere Majid på hans debuterende soloalbum Life, Knowledge and Poetry, der udkommer snart!

Majid:

"Det jeg meget gerne vil med den her plade er Life, Knowledge and Poetry. Jeg tager udgangspunkt i de tre ord, fordi man får livet, når man bliver født. Og i dit liv, der opnår du en masse viden, og den kan du bruge på forskellige måder. Jeg har valgt at bruge størstedelen af min viden, som jeg suger til mig via rejser, andre mennesker, andre kulturer, ved at lave poesi og rhymes. Jeg vil gerne fortælle folk, hvem jeg er som person, hvor jeg kommer fra. Folk kan så også bedre forstå, hvorfor jeg eksempelvis har lavet et nummer, der hedder 'Still Burning '."

Still Burning?

"'Still Burning' handler om magt; hvordan verden er opdelt i 1. og 2. rangs mennesker, der bliver behandlet meget ulige. Er USA’s problemer eksempelvis vigtigere end vores? Jeg siger på et tidspunkt 'You talk about terror, you we’re only hit once. You can’t imagine how many times we picked up dead sons, dead daughters, dead fathers, dead wives. Every second, every minute, every night'. 'Still Burnings' budskab er at fejre dem, der bliver glemt i verdenen."

Vil du gerne være politisk?

"Det vil jeg meget gerne. Jeg fortæller om min baggrund, hvorfor min far valgte at tage fra sit hjemland Marokko og hertil. Jeg har selv gået igennem nogle problemer igennem min opvækst, fordi mine forældre ikke har haft den vildeste opvækst, og det fortæller jeg om."

Majid har vendt sig fra rod til rødder. Dødspotentialet - blow your heads off attituderne, der dominerede tekstblokkene tilbage i slutningen af 80'erne med Majids gruppe K. Park Gangstaz i Avedøre, er derfor også ladt øde hen på Life, Knowledge and Poetry. Men gangster eller ej; musikalsk rummer Majid hele historien – fra real dreads til neodreads – uden videre restriktioner.

De politiske budskaber der ligger mellem linierne på Life, Knowledge and Poetry skal forstås som en øjenåbner - ikke stof til at antænde vrede. Vestens storhedsvanvid er vi sikkert alle klar over; for Majid er det derimod en udfordring at gøre det til gode underholdende raps, som lytterne følger og tænker over - uden at versene skaber direkte problemer imellem Majid og de mennesker og 'samfunds-ordener', han beretter om. Der er derfor heller ingen konkrete navne nævnt i Majids tekstunivers. De er formuleret i universelle vendinger, hvor lytterne selv må fortolke.

Majid er født i Danmark af marokkanske forældre og den yngste ud af en børneflok på ti. På hans hjemmeside - Majid.dk - fortæller han om, at forældrene ikke var vilde med, at han rappede, og jeg spørger hvorfor?

"Der har altid været musik i vores hjem, så det er ikke fordi vi ikke har måtte høre musik. Men folk snakker altid om hinanden, sådan er det i det danske miljø, og sådan er det også i indvandrermiljø – du ved, 'åhh din søn står på scenen og synger, ha ha'. Jeg tror, at de var bange for, at jeg skulle udstille dem igennem det jeg gjorde. Og det var de ikke så meget for, ikke før jeg fortalte dem, at det her er en stor kærlighed, jeg har. Jeg kan komme ud og forklare en masse ting til så mange mennesker. Mit liv og befolkningen i Marokko, jeg kan forklare om det miljø jeg lever i. Mine forældre er også gamle, omkring 70 år, og de er fra en helt anden generation, hvor man ikke hørte musik på samme måde som man gør i dag."

Hvad er stilen på dit album?

"Rap-mæssigt synes jeg selv, jeg lyder meget East Coast. Men jeg skriver mine raps, på en måde som gør, at det alligevel ikke helt minder om det, for eksempel så bander jeg så lidt som overhovedet muligt, og jeg bruger ikke så meget deres slang. Jeg har min egen måde at udtrykke mig på, selvom jeg rapper på amerikansk."

Hvem producerer?

"Jeg har Nabil på som producer, han har det der hedder Beautiful Entertainment. Og så har Jamal, min DJ, produceret noget af det. For tiden arbejder jeg med nogle fyre, der hedder Providers - Jeppe og Rasmus, og de har fede beats. De her drenge sætter meget pris på melodier, og jeg kan godt lide melodier. Så det bliver meget melodiøs hip hop, med strygere og med mellemøstlige samples. Tue Track har også lavet en produktion. Det er et nummer, der hedder 'The One'. Det er en kærlighedssang, og Tue har lavet det vildeste beat, hvor han har samplet en soul sangerinde, som synger 'hey I heard you found a new lover, and she looks a lot like me'.
Så fik jeg denne her idé med, at teksten skulle være vinklet, som var det min mor, der taler til mig
'Hey I heard you found a new lover, and she looks a lot like me'. Jeg tænkte det ville være en fed indfaldsvinkel, og så skrev jeg 'yeah she looks a lot like you, same powerful woman. Raising ten like you. I look for you in a woman. Isn’t that what they say –when you seek for a wife. Strong as a mother - the balance in a man’s life… ' - Sådan er det bare som muslim, man går op og siger 'prøv at hør mor', jeg har altså en pige, jeg er meget interesseret i. De har jo altid noget at skulle have sagt, ens forældre – ha ha! Så siger jeg 'So what your saying mom, should I present her to the fam?'. Og så siger hun 'Ask your dad and let’s see where he stands - there’s things you need to know about women – when and where to go - about being responsible and how to approach'. Fordi som muslim har du et vist ansvar overfor denne her kvinde. Der er en vis måde, man approacher på."

Nabil, er han up and coming?

"Det vil jeg sige. Han er rigtig dygtig. Nabil han er sådan en all round producer, som ikke bare holder sig til en ting. Han prøver at bevæge sig rundt, han laver R&B, og han laver noget, der er lidt rocket og noget der er lidt poppet. Men oprindeligt, nogle af de første produktioner han lavede var hip hop. Det jeg faldt for ved ham var hans måde at programmere sine beats på. Med Nabil sker der en masse ting med mange effekter."

Hvordan er det gået med 'Boys and Girls'?

"Som ny kunstner og som første single, så er det sgu gået godt. Radioen, i hvert fald Voice og Energy har taget den til sig, og de tog den til sig fra start og spillede den ret meget, og så fulgte P3 og Boogie med. Den var som Bobler på Boogie, men desværre blev den ikke valgt – og sådan er det jo bare. Og nu har jeg også været på UpNorth. Det er jo en god ting bare at få masser af exposure. Men det vigtigste for mig er albummet som helhed. Jeg går mere op i dét, fordi jeg skriver som jeg gør, og så er det svært at lave noget catchy. Nummeret 'Past, Present, Future' om min far og min fætter, det kunne umuligt blive en single, men det er overdrevet federe end singlen. Det er bare tungere og dybere tekstmæssigt."

Er der nogle features på dit album?

"Jeg regner med, at Outland kommer til at feature på et nummer, men jeg tror også de dræber mig, hvis de ikke får lov til at være med på et nummer, nu hvor jeg har været med på syv af deres. Så prøver jeg også at samarbejde med Burhan. Men det skal jo ikke bare være sådan, at ok, Outland er kendt nu eller Burhan har et hit, så lad os få dem på et nummer. Det skal virkelig været noget, der kan bidrage til nummeret og gøre det stærkere. Så har jeg en fransk rapper der hedder Carolus med. Han er fra Congo og rapper på fransk. Ligesom jeg har arabiske vokaler på fra Talal, Taibi og en pige, der hedder Asmaa. Hun er også på El Moro. Og så har jeg blandet berbisk med ind i det, som er det oprindelige marokkanske sprog. Det er en fed kombination."

Bliver det et mere "autentisk udtryk" end andet dansk rap, fordi du bruger flere sprog og har rødder i det nrod-afrikanske?

"Jeg tror ikke, man bliver mere autentisk af at have en anden baggrund – overhovedet ikke. Jeg bliver mere autentisk, hvad jeg rapper om. Og selvom jeg er fra Marokko og bruger nord-afrikansk musik, så kan en dansk mc da også gøre det. Det er der ikke noget galt i. Det er jo det, det handler om - at lære. Så kan det være de bliver interesseret i afrikansk musik og afrikansk kultur, også kommer vi hinanden nærmere. Jeg tror, det er det, det handler om. Også mht. hip hop i det hele taget."

Ser du dig som en del af den gruppe af rappere med anden etnisk baggrund?

"Helt sikkert. Jeg har jo rappet i langt tid, men det blev sådan efter Outlandish viste, at det godt kunne lade sig gøre, at det har givet et skub. Der er mange, der gerne vil ud med deres budskaber. Det giver en masse selvtillid og en selverkendelse på, at man eksisterer – dét at kunne fortælle ens historie. Der er mange, der kan relatere sig til det. Det fandt jeg også ud af med nummeret 'Past, Present, Future'. Jeg rappede første vers til én af mine venner - 'åh hvor vildt det er også ligesom min far', og der er mange, der har brug for det. Det har også hjulpet mig, fordi jeg har gået igennem en masse problemer, fordi min far har den baggrund, og dét at vi er kommet til et andet samfund og pludselig ser at forholdet mellem far og søn er anderledes end i f.eks. Marokko…Min far er mere autoritet, og det har jeg valgt at lave en sang om, fordi nu har jeg forstået hvorfor han er, som han er. Jeg siger på et tidspunkt: 'How can I thank you, for all you’ve gone through. For pain and misery – and everything you did do- I didn’t understand, so I hated you. But you were dedicated - I’m glad that we made it through'."

Inspirerer du de helt unge, så de også går i gang med at lave musik?

"Ja det tror jeg. Der er en gruppe der hedder PFL, jeg tror de kalder sig Perker For Life. De rapper på dansk og det er meget sådan ala 50 Cent. Og det er rigtig cool, at de er i gang. De skal nok finde ud af, at hvis de snakker om noget de i virkeligheden ikke er og gør, at det ikke er det, det handler om. Det er også det med Outlands musik, at de netop ikke repræsenterer noget de ikke lever.
Mange tror, at hip hop er ligesom en jakke, du tager på og så ser du hård ud uden på.
Det var noget jeg hørte, da jeg så Lauryn Hill Unplugged, hvor hun siger 'We always thought that we could get reality by looking real hard in the video and wearing this clothes…'. Det vigtige i hvad Lauryn Hill siger er, at man ikke forstår hvor hårdt – the real content - er. Hun relaterer sig meget til Bob Marley og så siger hun 'and then we grow locks, and wear the clothes…and then we don’t know how many years of struggle and pain it took to make the content', som Bob Marley skabte. Og det er ligesom hip hop nu, det er sgu vigtigt, at folk ved, hvor det kommer fra."´

Jeg læste et interview med bl.a. Johnson - Niggeren i Slæden i Döner Magazine. Hans stil er meget forskellig fra dig?

"Det handler lidt om ego. Han gør det han gør, og jeg giver ham respekt for det. Jeg har altid respekt for dem, der er kreative i musikbranchen. Jeg er bare et andet sted med en anden stil. Engang var jeg en rod, hvor det handlede om at blære sig, men jeg har fundet ud af, at jeg har gjort nogle ting forkert. Jeg vil ikke have opmærksomhed på det negative, når jeg sagtens kan få opmærksomhed med at sige noget positivt og give noget igen. Det er heller ikke noget at give videre til den næste generation i hip hop. Jeg ved selv hvordan det er at være ung og se op til en rapper og stå med en masse forhåbninger og forventninger til denne her person og bare finde ud af, at du bliver snydt! Jeg har et medansvar overfor dem der køber min cd, så har det sgu også bare at være godt, det jeg siger til dem. Noget de kan bruge. "

Vil du kalde dig selv for perkerrapper?

"Jeg er bare Majid. Jeg er en person, som har nogle forældre som kommer fra Nord-Afrika, og så er jeg vokset op her i Danmark. Nej, jeg vil ikke kalde mig for perkerrapper, jeg er bare rapper. Jeg kan ikke lide, hvis folk kalder mig perker. Lige meget om det er for sjov eller ej, så synes jeg, der er noget nedværdigende i det. "

Du rapper om Fifth Column på 'Boys and Girls', hvad er det?

"Vi er i gang med at lave et crew - der hedder Fifth Column, femte kolonne. Jeg er blandt andet sammen med Najib, der er journalist og skuespilleren Ali Kazim om det her projekt. Grunden til jeg fik ideen til femte kolonne er, at jeg engang læste en udtalelse fra Mogens Camre, om ’at indvandrerne i DK var ude på at danne en ny femte kolonne’, og det er en militærbetegnelse for en militær enhed, der arbejder indefra for at infiltrere systemet. Jeg synes Fifth Column er vildt fedt, ikke fordi jeg vil ødelægge noget indefra. Jeg prøver bare at ændre nogle ting –positivt. Jeg vil f.eks. gerne ind og ændre den dårlige tankegang og uvidenhed der kommer, når mange mennesker bare læser hvad medierne skriver. De hører jo sjældent om nogle, der kan påvirke danskerne positivt. Fifth Column vil vise, at der altså er talentfulde kunstnere og mennesker derude, der har gang i en masse kreative ting."

Det er jo en klassiker – men hvorfor rapper du ikke på dansk?

"For mig handler det ikke om, hvilket sprog man rapper på, for mig handler det om, hvilket et sprog der er bedst at udtrykke sig på. Jeg kan bare bedst udtrykke mig på engelsk. Hvis jeg kunne rappe på dansk, ligeså godt som jeg rapper på engelsk, så havde jeg også gjort det. Så havde jeg sgu blandet det sammen som en kombination. Så når du også bredere ud. Og det er fedt at blande de to ting sammen. Outland og jeg har også engang prøvet at eksperimentere med det danske, men det blev ikke det vildeste. Og vi går op i, at det skal være seriøst, det må ikke bare være pjat. Men det kunne være totalt fedt, og det er også derfor, at Outland i sin tid tog Jokeren med på ét af deres numre."

Er det svært for dansk rap, at miljøet er småt. Det er jo nærmest ens venner der står dernede, eller ens fjender?

"Lige præcis. Det er netop det, der er problemet med dansk hip hop, og det er grunden til, at nogle miljøer ikke er kommet så langt. Og så kommer der folk som Outlandish, som på to år opnår noget som folk ikke har oplevet på ti år. Det tror jeg er fordi, at vi netop prøver at bevæge os udenom alle de her jantelovs ting – det handler om at støtte hinanden. Selvfølgelig kan man ikke tvinge folk til at kunne lide det – men lad vær med at svine det til. Det handler jo om at sparke døre op. Det handler om at repræsentere Danmark - at vise vi er på et niveau med amerikanerne, svenskerne og franskmændene. Problemet er bare, at de udvikler sig hurtigere, fordi de får lov til det. Hvor her, der bliver du bremset fordi der altid sidder nogle, som kan presse det ned. Man burde støtte hinanden."

Et 11 tal i næstekærlighed, måske mere men ikke mindre! Majid overdøver alle klap fra Lumidee i højtalerne med sin superpositive og uprætentiøse facon. Og Å-åååå, det bliver vel aldrig for sent at udråbe et godt skolet U.N.I.T.Y? – Faktisk virker det hyklerisk at lade være, når nu dansk rap står på springbrættet i en tid, hvor det er mere muligt end nogensinde før at bryde med de små rammer, mentalt og geografisk.
Salaam Majid – held og lykke med 'Life, Knowledge and Poetry'.

Links: www.Majid.dk

24/02/2004 - Lagt online af Metz

Relateret indhold på hiphop.dk

Interviewarkiv

< forrigeHer vises [41 - 44]
< forrige Her vises [41 - 44]