ForsideNyhederArtiklerAnmeldelserInterviewsGallerierTemaerKonkurrencerInformation

From the top of the dome - Spontant spyttende Supernatural spreder glæde verden over!

"All of my life on the mic as a supa-emcee…I followed my dreams now I see what an emcee could be"

En af hiphoppens største freestyle-virituoser står i et studie i København. Han skiftesvis synger og rapper sin tekst over NickNack’s jazzede beat, som blæser frem fra højtalerne. Bag knapperne i studiet sidder Noize og Typhoon. Resultatet fra denne session er øremærket til Nobody Beats The Beats tredje album. Hvis man ikke vidste bedre skulle man tro, at linierne Supernat spytter er velplanlagt og finpudset i flere uger, men denne allerede legendariske hiphop-personlighed bygger sit kunstnerskab på en fantastisk formågenhed at opfinde rimet i nuet. Og her er der ikke tale om nogle nonsens-rim. Nat har den gave at kunne frembringe en tekst på en hundrededel af et sekund, som har mere substans end de flest andre rappers skrivende værker. At han samtidige kan udføre det med en pondus, kreativitet og et helt utroligt flow får hans ’overnaturlige navn’ til at virke som et udiskutabelt fakta end en typisk hiphop overdrivelse.

Supernatural er nærmest en institution indenfor hiphoppen. Efter at have vundet New Music Seminar som rapper 1993 har Nat medvirket i nogle af de mest klassiske battles i historien - mod fx. Craig G ("Clash of the titans" ved NMS), Juice (radio-battle på "Wake up show") og A-butta (radio-battle på WNYU). Han har turneret verden rundt og spredt glæde med sine speciale freestyle-shows. Han har været signet til Elektra under guldårene i begyndelsen af 90'erne, og haft samarbejde med næsten alle som er værd at have et samarbejde med inden for hiphop, både i og udenfor USA. Igennem sit unikke talent, sit syn på kulturen og rappen, har han lavet sin egen stil, der gør at han står over de gængse grupperinger, klichéer og standardformer der er i hiphop verdenen.

Sidste år udsendte Nat albummet "The Lost Freestyle Files", som indeholder flere af hans historiske battles og freestyle-sessions. Men udover at give folk disse sjældne og eksklusive bidder af hiphop historien gav halvdelen af sporene på pladen en smagsprøve på Supernaturals studiemæssige ambitioner idag. Årene som frekvent battle-emcee ligger bag ved Nat, nu vil han vise at han kan være ligeså fremgangsrig i vokal boksen. Hvis alt går som det skal, vil han droppe et nyt helt studiebaseret album inden året er omme. Det har forsøger nu er at få alt på plads. Ved at zigzagge mellem forskelige projekter og tournere prøver han at indspille med sine favoritproducere når han er rundt i USA og verden. Det er her hans gamle venner Noize og Typhoon kommer ind i billedet.

Det som slår mig, da jeg træffer Nat denne aften i studiet er frem for alt to ting; hans ydmyghed, sympatiske fremtoning og hans tilgang i forhold til at rappe - måden at anskue sin kunst på. Supernatural tager virkelig det spontant skabende til dens yderste kunstneriske grænse. Som han selv siger; "I approach the game from a very spiritual perspective!". Ved at have freestylen som udgangspunkt i alt han gør, udstråler han en spontan glæde og "old-school-agtig"-følelse som smitter af på alle omgivelserne. Det er fed underholdning at se ham arbejde. Gamle (og idag mange gange glemte) egenskaber inden for hiphoppen, som orginalitet og opfindsomhed får liv når man ser Nat i aktion. Vi bliver budt på den ene freestyle efter den anden. Når Nat har fundet et godt koncept, går han ind i vokal boksen og laver en optagelse. Og sådan fortsætter hele aftenen. Mellem et par af hans energiske sessions slår vi os ned i sofaen for at få os en ordenlig snak!

Nat, fortæl mig hvordan du mødte Noize og Typhoon?

- Jeg hookede op med Noize i '96 tror jeg, efter både han og jeg havde vundet New Music Seminar. Vi mødtes til en koncert i Derbyshire, England. Vi kendte slet ikke hinanden, vi kom til koncerten uviden om hvem vi skulle arbejde sammen med. Noize dukkede op på klubben med sine plader og sagde; "hey, jeg er dj og de har hooket os op til at lave en koncert sammen", og jeg sagde; "det passer jo fint for jeg er emcee". Både Noize og jeg havde vores NMS-ringe på (som vinderen af NMS får/ red.) denne aften. Så der opstod et lille "magical moment" der, da vi så hinandens ringe. Fra det tidspunkt lærte vi hinanden af kende og bestemte at vi skulle arbejde sammen. Vi begynte at turnere rundt i Europa og har gjort det i 5-6 år nu. Hvert år mødes vi og tager på en lille turné. Jeg mødte aldrig Noize under NMS, men vi har formentlig mødt hinanden tidligere i Danmark, uden at vi kan huske det. Jeg var her nemlig i begyndelsen af 90erne og lavede noget med blandt andet Typhoon. Jeg har i en periode boet i Stockholm og arbejdet sammen med én af Typhoons venner deroppe.

Hvad synes du om Nobody Beats The Beats projektet?

- It’s hot, jeg er glad for at være en del af det. Der kommer til at være en masse stjerner på det projekt! Jeg tror det bliver et af den slags legendariske projekter, en af de plader man skal have i sin samling. Musikken er smooth når bandet spiller sådan, it's cool. Fedt projekt, som jeg gerne vil deltage i - Typhoon spurgte om jeg havde lyst til at lave et nummer, og jeg sprang på med det samme.

Du har stort set været over hele verden for at vise dine skills. Så hvad synes du om hiphoppens tilstand uden for staterne idag?

It’s just dope to see kids all around the world vibing hiphop! Specielt når man tænker på, at det er noget som opstod i en lille del af en by, og idag har spredt sig til noget helt enormt. Det er cool, at jeg nu kan rejse rundt til alle de her steder og optræde - du ved, Europa, Afrika, Australien - "kids are vibing"! Det er helt utroligt, en velsignelse, at hiphop har holdt sig så længe som det har gjort. Der var ikke mange som troede, at hiphop skulle leve så længe eller blive så stort, som det er idag. Nu er det jo én af de mest kommecielle musikformer som findes derude. Alle vil have en del af kagen, man ser hiphop i alt for tiden; Reklamespots, markedsføring, ringetoner, jingles. I just think it’s a beautiful thing!

Er den type emcee som du,Supernat repræsenterer en uddøende race?

Både ja og nej. En vigtig ting at huske på er, at hiphoppen aldrig slutter sin udvikling. Og det er helt ok, sådan skal det være.Jeg selv er jo lidt af en "novelty" indenfor hiphoppen, for jeg går ind i det med et andet perspektiv end andre emcees. Fx. den måde jeg indspiller min musik, eller det budskab som jeg gerne vil have frem. Jeg forsøger ikke at være thugged out, en "killer" eller såden noget. Min syn på hiphop er lidt anderledes.

Hvordan er The Lost Freestyle Files blevet modtaget?

Jeg er meget glad for responsen. Konceptet var at vise, at jeg stadig er her, at jeg ikke er forsvundet. En lille forsmag på hvad der kommer. Det er jo bedre at have noget ude end slet ingen ting. Og folk kan jo godt lide sådanne ting, for flere af de historiske perioder og øjeblikke er svære at få fat på for kids idag. Hvis man har sådanne ting liggende, hvorfor skulle man så ikke udgive det? Det er jo en del af hiphop historien. Flere burde gøre det samme med deres gamle ting, der bare ligger og samler støv. Det holder jo publikum ajour, og de får af vide, hvor hiphop var dengang. Kids må lære, at det handler om udvikling.

Jeg lavede jo fx. et album sammen med KRS-ONE engang, men den kom aldrig ud. Det var i den periode, jeg blev droppet af Elektra. Men det er sådanne ting vi idag prøver at finde muligheder for at udgive. Det er jo en bid af min historie ,som jeg gerne vil have, at folk skal få en del af.

Hvordan startede musikken og rappen?

Hånden på hjertet, så har jeg set noget om det på tv engang, men mine forældre var faktisk de første som kom hjem med en rap-plade. Det var Sugerhill Gang med "Rappers Delight". Den var altså i deres pladesamling, de købte altid mange plader, da jeg var lille. Jeg lærte denne plade udenad ved altid at lytte til den, når jeg var hjemme. Og når min forældre tog på arbejde, og jeg var alene hjemme, så vendte jeg pladen om og rappede selv teksten over instrumental versionen. Og det var sådan dér, det hele startede med musik for mig. Sådan fortsatte jeg til den dag, hvor jeg besluttede mig for, at jeg vil lave mine egne rim til musikken. Jeg tænkte; de her drenge er emcees, det vil jeg også være! Det var sådan, at Supernatural blev skabt. Det var i det øjeblik, at jeg blev en del af hiphoppen. Og hiphop blev en del af alt jeg gjorde. Alt fra mit forsøg på at male grafitti, tøjet jeg gik i, min frisure - Alt! Det blev bare ved med at udvikle sig. Da hiphop først havde fat i mig, var det som en sygdom jeg ikke kunne komme af med! Jo mere jeg arbejdede med det, jo bedre en rapper blev jeg. Og mine venner omkring mig, så at jeg havde talent og gav min opbakning i det, jeg lavede. Jeg trænede mine skills, hiphoppen voksede og jeg voksede med det. Det er sådan det gik til. And I’m still growing!

Hvem har haft indflydelse på dig?

Dem der har haft størst indflydelse på mig er min mor og far, no doubt. Men når det handler om musik, plejer jeg at sige hiphoppen som en helhed - "the game as a whole". Jeg vil være i stand til at nævne tyve fede rapper som har influeret mig, men det er dumt at afgrænse sig på denne måde. Derfor er det bedre at sige, at alt har influeret mig. Og det passer. Gode som dårligere rapper har nemlig en indflydelse. Vi behøver selv de dårlige rapper, "they keep the game alive too". For så vil man jo vise, at man er bedre.

Om Baby Grande, det pladeselskab som Nat nu er knyttet til. Samt det mulige samarbejde med Brand Nubian, som for nyligt også er bleve signet til selskabet!

Det er Old School! Familien! En fyr som hedder Chuck Wilson er grundlæggeren. Han var manager for Djinji Brown i begyndelses af 90erne, da vi lavede vores første projekter sammen. Vi hang meget ud sammen dengang. Da han startede Baby Grande kom han til mig og spurgte om jeg ikke ville udgive nogle af min gamle ting, og sådan startede projektet Lost Freestyle Files. Han har et godt lille label, som kun udgiver gode ting.

Det er cool at Brand Nubian er dukket op. men der er ikke noget samarbejde igang endnu. Men jeg har jo været "labelmate" med dem tidligere på Elektra og arbejdede sammen med dem dengang. Lord Jamar og jeg lavede engang en del sange sammen. Hmm… jeg undrer mig over, hvor de mon er nu? Ha, ha, ha. Det må jeg tjekke ud!

Fortæl om teknikker og stile indenfor freestyling...

Alle har Deres egne teknikker. Freestylen har så mange facetter. Fra mit eget synspunkt, anser jeg mig for at være en mester, for jeg anvender mig af vældig mange teknikker og jeg forsøger hele tiden at opfinde nye. Du har fx. blærerøvs-freestyleren (the braggadosious freestyler), publikumsbehageren (the crowd-freestyler), eller den skrivende freestyler, uden hook. Der findes så mange stilarter.

Ikke for at virke arrogant, men når jeg kigger på andre freestylere, så ser jeg at jeg tænker anderledes end dem. Og det er fordi jeg har lavet det her i så utrolig lang tid. Jeg er ligesom kommet ud over nogle mentale grænser. De fleste "cats" ser på freestyle som et alternativ til de skrivende rim. Ikke for at der er noget galt med det, men det er ikke noget for mig. For mig smelter alt sammen. Freestylen bliver ligesom udgangspunkt for alt jeg gør.

Du laver sindssyge imitationer af andre rapper under sine koncerter. Kan du fortælle noget om det?

Det er entertainment! Kids elsker, når man imiterer nogle af deres favoritrapper. Det er jo en del af det at være en entertainer. Og det syntes jeg også er vigtigt.

Nat’s freestyle skole - tre punkter som er afgørende for at være en god freestyler:

Presentation, Breath control and Crowd control! Dér har du det! Det er det der er vigtigt for en freestyler. Og så kan du ligge det lyriske indhold på som ekstra point.

Jeg læste et sted at du forbereder dig vældig seriøst før dine battles. Jeg tænker specielt på battlen med Juice. Du lavede en grundig research om din modstander og hverdag ved at visualisere din modstander foran dig

Yeah, yeah, thats right! Jeg kan ikke afsløre alle min teknikker…men, "when it comes to hiphop, I approach the game from a very spiritual perspective" - og det var på denne måde jeg angreb denne specifikke battle. Men ikke alle battles er ens. Man kan ikke altid forberede sig på samme måde med at studere sine modstander. Mange gange opstår en battle spontant. Nogle kommer op og forsøger at tag dig ”off guard”. Jeg træner hele tiden og forsøger at holde mig fokuseret på sådanne ting. Men nu er battlen ikke nogen motivation for mig mere. Jeg synes ,at jeg har "proved my point, more than ones". Folk ved at jeg kan lave den del af hiphoppen. Nu vil jeg også vise, at jeg kan lave plader!

Er der et problem ved at være freestyle rapper, når man laver er studioplade?

I begyndelsen kunne det godt være et problem. Men nu har jeg indøvet, hvordan jeg skal anvende mig af min freestyle-formåen i studiet. Du må udvikle dig, vokse lidt. I begyndelsen troede jeg, at jeg kunne gøre alt "from the dome". Men det er ikke altid det bedste. Ind imellem er det godt at sætte sig ned og tænke lidt for at se hvilken vej du skal gå, finde en retning. På den anden side er det nogle gang bedre at få den der rå, spontane følelse af at være i vokal boksen. Magter dit talent det, så - go ahead! Men for et pladeselskab som fx. Elektra, da jeg var signet der i begyndelsen - de vil ikke udgive nogle ting som er halvfærdige, med lidt fejl i eller noget i den retning. Så ja det kan godt være et problem, specielt for visse pladeselskaber. Men nu har jeg lært spillet og ved hvordan jeg skal indspille, så det er ikke et problem for mig mere. Og idag kan du altid gå op til et indie-label i stedet, du behøver ikke at bryde dig om de store pladeselskaber længere. Du kan jo selv fixe distribution osv.

Her til sidst, hvad har du gang i for tiden?

Jeg har fornylig været "host" på Dilated People’s turné, og jeg har selv turneret så meget som muligt. Jeg har samtidig flere forskellige projekter i gang; et computerspil til XBOX, hvor jeg er en af figurerne, et TV-show som vi forsøger at få i havn, og så indsamler jeg materiale til mit nye album. De som nok kommer til at være med og producere er i begyndelsen Vitamin D, Alchemist, Jake one, Ameri (ven med Little Brother) og Noize. Men lige nu forsøger jeg bare at benytte mig af alle de muligheder jeg har for at indspille med folk, når jeg rejser rundt. Jeg har mange muligheder idag. Kahlil (selfscientific) og Dj Muggs er nogle som nok også kommer til at arbejde med. Jeg kommer nok også til at hoppe på nogle af Typhoons joints, inden jeg er færdig!

Download Supernaturals eksklusive freestyles her:

Billeder af http://www.jesperskouboelling.com

05/03/2004 - Lagt online af Johan Thorselius

Interviewarkiv

næste >< forrigeHer vises [31 - 40]
næste >< forrige Her vises [31 - 40]