Vi er lige trådt ind i Backstagelokalet under Stengade 30. Det er reggae aften til Rubadub Sunday, men alligevel er hovedattraktionen to 100% hip-hop navne, nemlig Ugly Duckling og Pigeon John. Ugly Duckling ankom en halv time tidligere og skal på scenen om en lille time. Jeg har været fan af deres old school, legesyge hip-hop stil siden "Fresh Mode" EP'en men mærkeligt nok virker de ikke ligeså entusiastiske ved at skulle tale med mig som omvendt. Faktisk ser de ud som de er lidt bekymrede for aftenens begivenheder.
Måske har nogen fortalt dem at "Stengade" kan oversættes til "Stoners Street" for efter vi er blevet introduceret for hinanden annoncerer Dizzy – en lille, bred, streetsmart rapper og en trediedel af Ugly Duckling: "Everybody’s gonna be stoned tonight man!". Jeg prøver at forsikre ham om at hash-skyerne vil være mindre end sædvanligt eftersom de har lukket Christianias Pusherstreet. Han siger det den dårligste nyhed han har fået hele dagen.
Young Einstein, gruppens DJ, der bærer en kasket med påskriften "Meat Shake", ser ud til at være typen, der mest taler med hænderne. Han åbner sjælent munden, og da er det kun for at levere en sarkastisk bemærkning.
Gruppens anden rapper, en ranglet, langhåret wiseguy der kalder sig Andy Cat, spørger: "How is playing Copenhagen on a Sunday? You think we should start slow since it’s dub-night and all?" - Peter Fredsted (arrangør, red.) træder til for at glatte tingene ud og fortæller gruppen, at det meste af publikum kommer for, at se Ugly Duckling, og det gør atmosfæren noget mere afslappet.
Da alt er sagt og gjort, havde Ugly Duckling intet at frygte. Efter en utrolig energisk og underholdende opvarmning fra Pigeon John, en af de mest karismatiske rappere jeg har set, tog Ugly Duckling kontrol over scenen. De guidede publikum, der elskede det, på en tur in i deres old school univers hvor man gør nar af gangsta-rap, hylder gammeldags guldkæder og spiller Guns'N'Roses mellem numrene, som den naturligste ting i verden. Men alt dette ligger ude i fremtiden, først havde vi et interview at afvikle.
Andy Cat: "Vi mødte hinanden for omkring ti år siden, da vi arbejdede på en fast food restaurant i Long Beach, California. Vi holdt alle af hip-hop og vi var alle sammen med i forskellige grupper. De grupper vi var med i var rigtig dårlige, så vi tænkte at vi burde slå os sammen, så vi kunne lave noget fornuftigt musik."
Andy Cat: "Klart, gangsta-rap var den store ting i midt-halvfemserne, Snoop og Warren G og alle de der. Men Long Beach er et meget anderledes sted, der kommer masser af forskellig musik derfra, som Sublime og.. hvad hedder det punk band?"
Young Einstein: "T.S.O.L."
Andy Cat: "Yeah, så på globalt plan kender folk nok Long Beach for gangsta rap, mens hvis du bor der, er det ikke rigtig den slags sted. Gangsta rap derfra blev bare meget populært."
Andy Cat: "Da vi voksede op hørte vi alle sammen hip-hop musik som Eric B. & Rakim, Slick Rick, A Tribe Called Quest og De La, det er den slags vi føler rent historisk er den bedste slags hip-hop, så vi ville lave vores egen version af den."
Andy Cat: "Dizzy valgte navnet. Det har også noget at gøre med gangsta tingen, alle i Long Beach lavede G-Funk så det vi gjorde gav ingen mening der. Det er også derfor jeg har valgt navnet Andy Cat, for at adskille mig fra alle Snoop Doggs'ene og Nate Dogg'sene. Ingen var en kat på det tidspunkt."
Ice-T’s Rhyme Syndicate havde Nat The Cat...
Andy Cat: "Nåh ja, det havde de da også, hehe. Han var forfærdelig."
Andy Cat: "Klart vi kender eventyret, Hans Christian Andersen, han er dansk, ikke? At være grim og anderledes vil nok altid være os, og jeg tror egentlig ikke at det handlede om at ællingen lavede sig om til en svane, men at den var en svane hele tiden. Det var dem, der kiggede på ællingen, der mente den var grim, sådan tror jeg også det er med os."
Andy Cat: "Det kan være det var en reaktion mod alt den gangsta-rap, men der har altid været hip-hop i L.A.; Jurassic 5 var Unity Committee lang tid før de blev J5 og King Tee, Pharcyde og Freestyle Fellowship har også alle sammen eksisteret i årevis. Så da hardcore gangsta rap kom frem med folk som Ice Cube og Mack 10 kan det være grupper som os følte vi havde lyst til at lave musik, som vi antog var god hip-hop musik.
Andy Cat: "Ikke på den måde at vi taler om det i vores sange, men vi har en anden appel og en anden indstilling. Jeg tror bare vi er positive mennesker, der ikke går så meget op i at slå ihjel og være alfonser."
Dizzy: "..Selvom jeg er alfons."
Dizzy: "For så ville jeg være med i America’s Dumbest Criminals. Du kan ikke fortælle alle og enhver at du sælger crack og ruffer ludere og alt det, for så får politiet færden af dig og jeg har ikke lyst til at komme fængsel. I virkelighed er jeg fantastisk hardcore, men Ugly Duckling er en slags cover for mig, jeg er med i gruppen som skattefidus, så jeg kan snige mig under politiets radar med alle mine crack-handler. Jeg hvid-vasker penge mens vi snakker sammen nu."
Dizzy: "I grunden startede vi med bare at lave en demo, men vi havde det sjovt med at lave den. Så lavede vi denne her sang, der hed "Fresh Mode" og den blev efterhånden en hel EP, næsten et album faktisk – i England var udgivelsen 8 sange lang. Selv i dag er det en af mine yndlingsudgivelser."
Dizzy: "Jeg ved det ikke rigtig, mand, det blev bare nævnt. Som Andy sagde var der en masse G-Funk på det tidspunkt, og vi havde lyst til at gå tilbage til den mere nostalgiske hip-hop lyd, hvor man var fresh og def og alt den slags. Jeg tror der var brug for et mere positivt udtryk i den tid, for da vi voksede¬¬ op havde vores yndlingsgrupper en positiv lyd, men deromkring begyndte en masse grupper at forandre sig, blive kommercielle og holdt op med at lave old school hip-hop. De La Soul, A Tribe Called Quest, Souls Of Mischief ændrede deres udtryk, så vi besluttede os for at videreføre det selv."
Dizzy: "Klart, og da de kaldte os det var det fint, for det var faktisk det vi prøvede på. Vi ønskede virkelig at tage hip-hop tilbage til sine rødder og gå mod strømmen af musik, der udkom på det tidspunkt."
Dizzy: "Nogle af sangene på "Journey To Anywhere" er faktisk fra før "Fresh Mode" og de sange føjede vi til sange, som var inspireret af de live-shows vi lavede dengang. Så egentlig er albummet en genkomst af de gamle sange blandet med nye. Jeg holder stadig af mange af sangene derfra. Du kommer til at høre en del af dem i aftenens sæt, for vi fremfører stadig sange som "Journey To Anywhere", "Did It Like This" og "Eye On The Gold Chain"."
Dizzy: "Det finder du ud af i aften, vi har taget den med til jer."
Andy Cat: "Den repræsenterer en tradition, som vi forsøger at holde kørende. Plus den ser latterlig ud og alene ved han har den på, giver den Einstein en masse opmærksomhed. Men i aften har han Mr Rogers tøj på, hehe. Har I det show herovre? Mr Rogers var som din uhyggelige onkel, der sagde: 'Hello children, let’s read a story...' - Han lignede en pædofil og havde en trøje præcis som Einsteins."
Einstein: "Det var ikke det look jeg havde i tankerne, men hey."
Young Einstein: "Hehehe, en overnatning på Motel 6."
Andy Cat: "Det hedder "Taste The Secret". Det er en slags koncept album baseret på Meat Shake, den fastfood-restaurant, hvor vi mødte hinanden. En Meat Shake er forskellige slags supper man kan drikke, så som kylling- eller skinkesuppe. Vi gav albummet en rød tråd med plottet, men vi lavede selvfølgelig også regulære sange, ligesom vi altid gør. Vi prøvede bare at give den en ekstra dimension som "Sex Packets" fra Digital Underground eller "3 Feet High And Rising" fra De La Soul, en slags tema album.
Andy Cat: "Om vi har?! Det er vores ting! Vi har spillet for tusinder af mennesker, hvor alle kunne li’ os og så taget hen og spillet for fem mennesker som opvarmningsband, sikkert endda indenfor samme måned. Vi var på en tour med Prince Paul og Aceyalone, hvor vi åbnede og sangen blev en slags titel-musik for os. Så yeah, jeg tror alle, der er med i et band, forstår hvad vi mener med at være opvarmnings gruppen, der prøver at arbejde sig op ad stigen."
Andy Cat: "'Turn It Up' fungerer rigtig godt med de bombastistisk blæsere og alt det. Vi spiller den i slutningen af vores show i aften, og så må vi se om vi kan få rigtig gang i publikum. Vi har også ny single på vej ud, der hedder "Get Ready". Derudover kan jeg kan godt li’ "Good Night Now". Det er en slags vuggevise, der lyder som en Disney film, ala Peter-Pan-flyvende-svævende-drømmeagtigt-track, så det er anderledes. Vi prøver at skabe masser af forskellige ideer og lyde, for vi vil ikke have at albummet fremstod som en gennemsnitlig hip-hop udgivelse, vi ville lave noget der næsten var filmisk.
Andy Cat: "Efterhånden som vi lærer facetterne i håndværket lyder vores musik forhåbentlig også bedre. Lyden bliver kvalitetsmæssigt bedre og bedre og vi finder ud af, hvordan vi kan skrive sange der er smækrere…og lækrere, synes jeg."
Andy Cat: "Vi synes bare efter Eric B & Rakim ikke samarbejdede med nogen på deres plader, og A Tribe Called Quest egentlig heller ikke gjorde det, er der nu kommet en masse nye grupper, der baserer sine album på gæster. Vi vil være anderledes og have vores egen lyd. Vi havde ikke lyst til at sælge vores album som Ugly Duckling featuring Mos Def eller Aceyalone. Vi har godt nok Double K fra People Under The Stairs med på det nye album, men han rapper ikke derpå, han spiller bare forskellige figurer."
Einstein: "Plus vi ikke havde lyst til at ødelægge nogens karriere."
Andy Cat: "Men vi har Grand Puba med på b-side af vores kommende single. Vi lavede et show i New York, sendte ham beatet på forhånd og mødte ham der. Han ankom og lavede sin del, og jeg sværger det tog under ti minutter. Så gik han, hehe, så der var ikke noget med at hænge ud eller konversere. Han fik sine penge og sagde noget i retningen af : "All right guys, nice to meet you!". Men han er bestemt en af de rappere vi dyrkede før i tiden og anser for at være en af de bedste rappere gennem tiderne. Vi prøvede at lave sangen som traditionel Brand Nubian/Grand Puba sang, som '360°' eller 'Reel To Reel'."
Andy Cat: "Oh, det er altid en hyldest til dem vi får det fra, men på en sang som "Revolution", hvor der er masser af cuts på, har vi sat os ned og lyttet til en stak plader for at finde ud af hvilke fungerer. Så Einstein kan finde et scratch, der virkelig passer til emnet eller et cut, der lyder fedt. Det er ikke så meget at vi hylder en bestemt udgivelse, det handler mere om hvad vi synes lyder godt."
Young Einstein: "Old school rapperne har sikkert almindelige jobs nu."
Andy Cat: "Vi har turneret med Jungle Brothers og Pharcyde og masser af den slags grupper, og jeg tror de synes vi er underholdende, men en masse af dem er i gang med at finde et nyt udtryk, så for dem ville det være underligt at vende tilbage til det gamle. Jeg kan huske jeg snakkede med Afrika (Baby Bam) fra Jungle Brothers og jeg sagde: 'Vi prøver at lave plader som dem i plejede at lave' og han svarede noget i retningen af: 'Spændende, hav det sjovt med det, drenge!'."
Andy Cat: "Vi elsker People Under The Stairs, det er vores gode venner. Og I øvrigt så er der, vores opening act, Pigeon John, vi har taget ham med fra L.A. og han hjælper os under vores sæt og laver sit eget, han er fantastisk god."
Andy Cat: "Selvfølgelig for vi rejser så meget. Alene i år har vi været i Europa, Australien og Japan, så vi spiller sammen med alle mulige forskellige grupper og får mulighed for at lytte til en masse ting. Lige nu turnerer vi i England med en gruppe, der hedder Speech Defect fra Stockholm, de kunne desværre ikke komme i aften, men de er også rigtig fede. Alt kunst og musik har forudsætning for at blive globaliseret. Desværre har vi ikke hørt så mange danske ting, for det er længe siden vi var her sidst."
Dizzy: "kommercialiseret hip-hop er rigtig stort i USA, og det dominerer lyden der. Men resten af verden kan ikke rigtig identificere sig med det, så de synes stadig om musik med en masse bass og støvede samples, hvilket vi også er nede med."
Andy Cat: "Hvis man turnerede Tyskland for bare fem år siden var nogle af grupperne man spillede med elendige. Men folk bliver mere selvsikre, og jeg hører flere mennesker, der rapper på deres eget sprog, så man kan se de ikke bare kopierer det de har hørt på en amerikansk plade. Det handler om at blive ældre, for en gruppe som Speech Defect fra Sverige er nok den første generation af svenskere der er vokset op med hip-hop. Det er stadig nyt her, og hvis en rigtig god dansk rapper laver noget splinternyt med det danske sprog er det nyt og forfriskende. Men i Amerika har rap eksisteret i 25 år."
Andy Cat: "Det vil vi da håbe. Der vil altid være gangsta rap og bling bling, men forhåbentlig vil der også være plads til andre ting og forskellighed. I starten af halvfemserne kom den oprindelige rock-lyd tilbage med Nirvana, efter glam heavy metal havde domineret i årevis. Måske kommer den oprindelige ånd i hip-hop også tilbage."
Andy Cat: "Tjek for vores website! Det er Uglyduckling.us og I kan besøge Meatshake.com for at kontrollere den faktisk eksisterer. Keep on rocking!!"