Det har i de seneste år nærmest væltet ned over os med dansksprogede hip-hop udgivelser fra Århus. Nogle gode, nogle virkelig gode - mens andre ikke har været noget at skrive hjem om. På den led er byen og området ganske nydeligt repræsenteret - men sådan har det ikke altid været. Der var engang, hvor L.O.C. end ikke havde kørekort, Ufo & Yepha stadig boede i Svendborg og Jehovas Naughty Disciples var den gruppe man regnede med, skulle tegne byen udadtil. Dengang var det småt med udgivelser fra Smilets by. Noget af det man så rent faktisk fik i hænderne fra den kant - i en tid hvor udbredelsen af eget materiale ikke kunne få hjælp af div. fildelingstjenester, MySpace osv. - var Beat Around The Bush. Eller Kongehuset som de senere gik under og også blev betydeligt mere kendt som.
Gruppen har nu, under deres oprindelige navn, udgivet en række numre der blev til i perioden 1992-1996. Sat sammen til albummet "Kun 1 smule Pr. Vers - og lidt til". For mig er det et sjovt genlyt med de numre, jeg kan huske fra dengang. Teksterne til bl.a. "Kongen af kvarteret" og "Nu går den vilde skattejagt" er tit blevet skrålet sammen med crewet, godt stiv inden man tog videre i byen. Det var dengang i efterdønningen af MC Einars og RBCs storhedstid, i den mellemtid - indtil Den Gale Pose, Humleridderne, Hvid Sjokolade osv. bragede igennem - hvor dansk hip-hop/dansk rap ikke havde et egentligt kommercielt spillerum og ikke havde fat i mainstreampublikum. Det var derfor også en tid med plads til mange eksperimenter og mange bud på, hvordan dansk hip-hop skulle eller kunne lyde. Beat Around The Bush lagde sig lydmæssigt op ad den stil der mere kendt fra USA blev varetaget af De La Soul, ATCQ og Black Sheep (som jeg synes de ligger meget tæt op ad). Altså meget melodiske produktioner, tekster med et selvironisk og humoristisk udgangspunkt og en generelt meget positiv attitude.
Numrene på "Kun 1 smule Pr. Vers - og lidt til" kan man tydeligt høre er blevet til i en tid der ligger 10-15 år tilbage. Det behøver ikke at betyde noget, og det gør det da sådan set heller ikke i dette tilfælde, hvis man ellers anser albummet som et interessant samlerobjekt. Det vil f.eks. fungere glimrende i en dansk rapkanon, skulle man på Christiansborg beslutte at tilføje sådan en til kulturkanonen. Og det er da også sjovt at kunne danne sig et billede af, hvor, hvornår og ikke mindst hvordan de forskellige grupper og stilarter har været med til at forme vores helt eget nationale bud på hip-hoppen.
Hører man dog numrene for første gang uden egentlig at være interesseret i historien bag dem, vil man formentlig mene, at numrene umuligt kan være interessante for andre end gruppens medlemmer; AOK, Ghettosvend, Kong Winther og senere K.A.W. Personligt kan jeg kun sige, at de numre jeg på forhånd kendte, vækkede gode minder - de resterende (som er langt de fleste af skivens skæringer) synes jeg var kedelige, og jeg kunne ikke lade være med at komme til den konklusion, at det da var klart at der ikke var basis for et større gennembrud end det de fik, med det materiale gruppen (og så mange andre grupper dengang) havde.
Og det er med det udgangspunkt, at jeg har valgt at bedømme skiven - at man hører numrene for første gang. Albummet er i øvrigt en del af en trilogi, hvor næste udspil er materiale fra tiden under navnet Kongehuset, der aldrig kom på gaden. Den rammer det ganske land i foråret 2008. I efteråret samme år udkommer så helt nyskrevet og nyindspillede numre. Det bliver spændende at høre, hvor meget gruppen har bevæget sig siden dengang.