(Universal)
Der var engang, for snart længe siden, hvor man med store forventninger så frem til alle udgivelser med Wu Tang eller et af klanens medlemmer. Med en del mere eller mindre ligegyldige album-udgivelser de seneste par år, er Wu Tang ikke hvad de var engang, og specielt Raekwon, er en af de helt store syndere i denne sammenhæng. Raekwon lagde ud med klassikeren ”Only Built For Cuban Linx” og fulgte denne eminente skive op med ”Immobilarity” et par år senere. I bedste fald er ”Immobilarity” et dårligt album, men når man tænker på det potentiale Raekwon indeholder er det et fornærmende ringe og pinligt forsøg udspil fra en rapper af hans kaliber.
”The Lex Diamond Story” er derfor ikke et album man lige frem har gået og set voldsomt frem til, og det er faktisk synd. For Raekwon er tilbage i absolut topform, med produktioner der leder tankerne tilbage til Only Built og Enta The 36th Chamber, og det er ret imponerende når man tænker på at RZA ikke har leveret et eneste beat til albummet. Hvis man springer det corny interlude over der er første skæring på CD’en, ryger man ind i bangeren ”Pit Bull Fights”, og så er stilen på ”The Lex Diamond Story” lagt. Raekwon går fra banger til banger, og mine personlige favoritter er ”Clientele Kidd” hvor Fat Joe og Ghostface hjælper til, samt ”Missing Watch” hvor Ghostface endnu engang er en bærende kraft på nummeret. Selve kemien mellem Raekwon og Ghostface er stadig helt unik, og for min skyld måtte de to gerne udgive det album, der engang gik rygter omkring de ville gøre. Heldigvis klarer Raekwon også at bære numre alene, og alt tegner faktisk til en ny klassiker, lige indtil man når forbi albummets 12 første skæringer. Så begynder det så småt at gå ned af bakke, bedst understreget af de ligegyldige numre ”The Hood” og ”Ice Cream Pt. 2” hvor der udelukkende lefles for mainstream-crowden, noget der faktisk er helt unødvendigt for en lyrikker af Raekwons klasse.
Heldigvis er numrene ikke så dårlige at de trækker helhedsindtrykket ned, og derfor er ”The Lex Diamond Story” stadig en udgivelse af meget høj klasse. Det er betryggende at Raekwon stadig kan levere varen, og det gør at man får hele tiltroen til Wu Tang tilbage. Raekwon fortjener igen en plads i rampelyset, for med ”The Lex Diamond Story” giver han os det vi har råbt og skreget på siden ” Immobilarity”; lyden af Wu Tang fra dengang hvor de alene satte dagsordenen inden for Hip Hop. Tak Rae!