ForsideNyhederArtiklerAnmeldelserInterviewsGallerierTemaerKonkurrencerInformation

4fod - Køb den, stjæl den (EP)

Det er ikke mange danske rappere der har den ægte kontroversialitet som 4fod besidder. Enhver kan vrænge "smatfisse" i en mikrofon og kalde sig provokerende, men rapduoen her formår at bringe deres rebelske arsenal op til et langt bedre stadie. Jeg tænker naturligvis på titelnummeret : "Køb den, stjæl den" der uden omsvøb opfordrer folk til at skaffe sig adgang til musikken -med alle midler.
Længe har vi lyttet til endeløse klynk og trusler fra kunstnere og pladeselskaber omkring musiktyverierne (i form af mp3 downloads), og så kommer der to sønderjyske selvmordsbombere ræsende i en dynamitstakket Kadett, lige ind i hjertet af pladeindustrien.

Kamikaze (som er det japanske navn for selvmordspiloter) betyder "Gudernes blæst" og det er skæbnen og døden når den fyger indover sletterne og river alt med sig. KamiKasper og Brygs rapper sig til deres undergang, som levebrødsmusikere før karrieren overhovedet har fået luft under vingerne. Det er fascinerende, kraftfuldt og frem for alt paradoksalt. Men det er ikke pladens eneste paradoks. Det største er nok at ep'en er såvel genial som håbløs.
Dette er en plade der går til yderlighederne, til grænserne, og lidt over. Måske en afspejling af personligheden hos de to rappere som synes at være stedkendt i ekstremerne, og bevæger sig hjemmevant i en følelsesmæssig barskhed.

Det fanden-i-voldske "Legen på vejen" er "uden hensyn – gennem byn'" med stangstive Brygs bag rettet i den modsatte kørebane og krigsklare KamiKasper med 17 nines og et stingermisil, på vej til Bellevue, guns blazing, med et blodspor af skolebørn bag sig og midterste finger lige op.
Stik modsat kører beatet uden slinger i valsen, næsten for lige og sobert, med en crisp snare og trygge handclaps. De mange lydeffekter og den gøglende synth-lyd på in-og outro, i combo med de to maniacs giver dog helheden det glimt af vanvid og utilregnelighed som er ep’en stilistiske særpræg og charme.

Første gang jeg hørte teksten til produceren Jots beat-banger "Ryst dit røvhul" tænkte jeg "damn en crappy tekst" (produktionen -som er minimalistisk, fed krybe-funk- kan jeg ikke fronte på). Efter at have hørt den mange gange siden, virkelig tænkt grundigt over min forhastede dom -og læst teksten til nummeret igen, på gruppens website- konkluderer jeg nu at ..damn, det er en crappy tekst!
Hvad enten udgangspunktet er humoristisk eller anstrengt provokerende er problemet bare at den type sprog ikke er så chokerende og originalt mere; FIP & co. har allerede been there, done that og så kan det godt være at 4fod var først, men behøver de være sidst?
Flowet på tracket er glat og flydende som den klat der serveres i teksten, og ligesom i parallelsituationen bliver det hele nemmere at sluge når man ikke tænker for detaljeret over hvad det egentlig består af.

”Lev stærkt…” dokumenterer at KamiKasper og Brygs skriver som de lever:

"Og jeg vædder med at alle de uduelige du møder
hærder dit læder, men smerten er med dig
du græder, men har hæder
er alene i verden, der' kun én der ka' redde dig"

KamiKasper svinger samurai-sværdet med en æreskrigers elegance. Og er man allerede i knæ, leveres det afgørende, fatalistiske stød med rim som:

"Så fanden i det, det er dit liv, få noget ud af det
før du hænger med guderne ska' du ud og besøge luderne
alle ved, at verden i sandhed er fyldt med falskhed
mine sorger går over med det sjov jeg fylder min hals med"

Det er bittersødt giftigt, og det smager af mere. Der er noget over stemmen og leveringen hos rapperne der understøtter den på én gang hidsigt vrede og roligt reflekterende stemning der samtidig er paradokset ved "Køb den, stjæl den". Desværre er det i dette, tekstmæssigt stærkeste, nummer på pladen at produktionen halter mest. De sørgende strygere var næsten for oplagte til temaet og den klagende kvinde på koret bliver hurtigt bare en grædekone.

Det sidste nummer er "Jamojndooo" der har 4fod som rablende jydeambassadører der hærger baren med dialekt og druk. Det er et pik og patte-track der er skræddersyet til alle drukmåsene foran scenen, så selv den mest rallende brandert kan snalre med i fællessang på det catchy omkvæd.
Det er så drengerøvet som det kommer, og med samme frække charme. Det er også på en måde pladens signatur fra 4fod. For netop deres sønderjyske baggrund er med til at give dem en unik karakter på den danske hiphop-scene hvor pladsen er rummelig efter L:Ron:Haralds tilbagetrækning samt Per V og Clemens' københavnerintegration.

"Køb den, stjæl den" har yderpunkter, fra filosofisk dybde til bøvsede skældsord, og kommer ud som en sammensat, modsat og for enhver pris afsat plade. Men det er ikke fordi 4fod ikke ved hvilken fod de skal stå på. De rummer bare alle aspekterne, og b(e)ruser af den kærlighed til musikken som de erklærer. Fra landevej til gadestrøg er der noget tøjlesløst vagabonderende og inderligt nydende i hver mundfuld af liv, som de to rappere gispende fylder sig med, i kapløb med tiden, lidelsen og Turkman Souljahs lynende cuts.
"Køb den, stjæl den" er så mange forskellige ting, men frem for alt er den ægte hiphop.

27/02/2004 - Lagt online af LC

Anmeldelsearkiv

næste >< forrigeHer vises [171 - 180]
næste >< forrige Her vises [171 - 180]