ForsideNyhederArtiklerAnmeldelserInterviewsGallerierTemaerKonkurrencerInformation

Big Tymers - Big Money Heavy Weight

Hvis du er en pimp, player, hustler, prostitueret eller slet og ret en ”cute-ass bitch” der er dullet op i stiletstøvler, ja så er du i målgruppen for duoen Big Tymers nye album: “Big Money – Heavy Weight”. Pladecoveret er ellers mere nedtonet og stilfuldt end de fleste andre udgivelser fra Cash Money imperiet. Væk er de hæslige brillant-fonte og skinnende isenkram, kun ”Baby” også kaldet ”Birdman” kan ikke dy sig for at blinge sit monstrøse armbåndsur og matchende pinky-ring på størrelse med en golfkugle.

De selverklærede hustlere fra New Orleans har 4 albums bag sig siden 1998. I 2002 havde de allerede scoret kassen og var ”Hood Rich” for Bryan (Baby) Williams og Mannie Fresh´s forgyldte macho-univers og dansable hiphop beats er en sælgende opskrift, især i USA.
Meget skidt kan siges om duoens forsimplede filosofi og materialistiske manifest (med streg under fest) og det er også blevet gjort, så jeg vil til en forandring starte med at rose albummet. Det er fedt at det kun indeholder 2 skits hvoraf det ene næsten er et track og det andet faktisk er meget skægt. Der er heller ingen ulidelige, lange introer og i sin egen genre er pladen en velkomponeret helhed uden de helt store eksperimenter eller grænseoverskridende beats. Der er tale om veldrejede club-tracks der godt kan sende vibrationerne den rigtige vej gennem gluteus maximus, og er man indforstået med ikke at få noget som helst dybsindigt hjem til pladehylden så er ”Big Money – Heavy Weight” modsat titlen ikke dyrt for en letvægter til samlingen.

Her er sang, handclaps og shakers i en lind strøm fra produceren Mannie Fresh der næsten ene mand har produceret de tæt på 20 tracks. Undtagelsen er albummets nyeste single ”Gangsta Girl” som er R. Kellys bidrag. Højt at flyve, dybt at falde siger ordsproget og den stækkede crooner har mærket det på sin egen krop siden det skandaløse sex-videobånd med en mindreårig. Men også musikalsk er ”Gangsta Girl” langt fra en klassisk R. Kelly produktion. Den bløde, blide, fløde, hvide kærlighedsserenade er udskiftet med kravet om forbryder-fisse. Jeg kan ikke lade være med at trække på smilebåndet når hr. Kelly bekendtgør at han kun knepper piger som kun knepper gangstere. Er det virkelig så eksklusivt når der udelukkende har været lovovertrædere parkeret i slimgaragen? Eller skal pigerne også selv have deres kønsdele på den forkerte side af loven? Netop i hans tilfælde er det ekstra morsomt at forestille sig hærdede kriminelle småpiger på 13 – 14 år der må fremvise straffeattester før turen ind til himmelsengen.

Læspende rim, arkade-beats og gats går op i en højere enhed på ”Back up” der bla. gæstes af Juvenile. Rapperne Ludacris og Lil´ Wayne er på hjemmebane i det regionalpatriotiske ”Down South” der på en tilbagelænet piano-produktion flekser fede flows og sydstats-atmosfære.
Produktionerne efterstræber alle en catchy lyd, men i min mening er det tracket ”Got Everything” der lykkedes bedst. Det har en særpræget melankolsk klang der virker forbavsende velbalancerende på pladens øvrige mere up-tempo beats.

Big Money – Heavy Weight” er en rigtig southern-rap plade med juveler og hjulkapsler trillende ud af højttaleren. Hvis man er til den slags – og det er vi jo nogen stykker der også er - så er pladen en rigtig god anskaffelse. Men så må man også æde nogle af de mest idiotiske tekster tænkelige, bla. i numre som ”Beat it up” og ”U are not a pimp” (hvad man altså ikke er hvis man ikke har spist ”..lobster and shrimp”… ). Kan man det, ja så vil man give mig ret i at albummet fortjener 3 forkromede sydstatsstjerner – Ya heard?

15/02/2004 - Lagt online af LC

Anmeldelsearkiv

næste >< forrigeHer vises [171 - 180]
næste >< forrige Her vises [171 - 180]