Uden at have deltaget i nogen store battles eller konkurrencer, er DJ Revolution måske en af de kendteste hiphop-DJ's der findes. Han var bl.a. manden bag beatsne til det sagnomspundne showdown mellem Supernatural og Juice, og i årevis stod han for musikken på Wake Up Show, når rappere som Nas, Biggie, Wu-Tang og Eminem droppede freestyles i æteren. I år har han markeret sig på en anden måde med mixtapet "Class Of 85", der blander numre fra 1985 med citater fra f.eks. Tilbage Til Fremtiden og ligesom filmen sender en tilbage i tiden, til en verden af 808-trommer og old school rap.
Blandt andet derfor var det en fornøjelse, for en old school og freestyle entusiast at tale med Revolution, da han spillede til Static & Nat ill's release-party i København. Men faktisk var det lidt af et problem at få ham i tale. DJ'en er nemlig californier til benet, og havde det ikke superfedt med den kuldebølge, der er væltet over landet den sidste uges tid. Heldigvis fandt vi et baglokale med stuetemperatur, og han snakkede sig hurtigt varm, men lad os begynde fra toppen.
Hvordan blev Revolution til DJ'en vi kender i dag?
Jeg begyndte som DJ for 19 år siden. Da jeg var lille elskede jeg at trykke på knapper og se ting dreje rundt, og så opdagede jeg pladespilleren og trykkede på playknappen. Det blev senere til en interesse for musik. Dengang boede jeg i Massachusetts, og var meget influeret af det der skete på hiphopscenen i New York.
Du nævnede før at det' ret koldt for dig at være i Danmark, hvornår blev du en rigtig californier, og er du også inspireret af DJ'sne derude fra?
Lad mig se, dengang havde man Joe Cooley, Mixmaster Spade, Arabian Prince, Egyptian Lover, Dr. Dre, Alladin osv. Jeg var ikke så influeret af dem, men vi hørte selvfølgelig de største hits. Som jeg fortalte dig hader jeg kulde, så det var naturligt at flytte til et varmere klima. Desuden følte jeg da jeg flyttede også at scenen i Californien var blevet mere interessant for mig.
Hvordan gik du så til at blive fast DJ på Wake Up Show?
Det var utrolig nemt. Det var selvfølgelig ikke let, at blive så dygtig en DJ som jeg er, men faktisk sendte jeg bare et bånd til King Tech, der hyrede mig på stedet, og to uger senere gik vi i æteren sammen.
Jeg kan huske Juice lavede en freestyle, hvor han rapper: "Replacing MC's, like Revolution did to Prince Ice", var der en intern konkurrence mellem radio DJ'sne dengang?
Nej nej, jeg kender Prince Ice, han er en cool fyr. Men han blev gift og fik børn, og nu bruger han mere tid på businessdelen i hiphop verdenen. Men jeg overtog hans job, og tog dermed showet til det næste niveau med de tekniske færdigheder jeg kunne tilføje som DJ.
Da de første Wake Up Show Freestyles udkom på CD og vinyl, var de sammen med Freestyle Frenzy de første opsamlinger, hvor folk uden for USA kunne høre rappere freestyle i radioen. Er der noget du selv føler er det vigtigste du har været med til at tilføje den milepæl?
Ja, hele showet faktisk. Jeg er en kæmpe del af Wake Up Show, jeg redigerer, DJ'er, interviewer og hjælper på den måde rappere med at komme frem, og det reflekterer også positivt tilbage på mig. Mit bidrag til hiphop er ret stort, når man regner det hele sammen. Jeg er involveret i hiphop hver eneste dag, om det så er som mixtape-dj eller til shows, eller bare at tage tid til at snakke med folk som dig. Jeg prøver at give så meget jeg kan til hiphopkulturen, for jeg har fået så meget selv.
Er der nogle kunstnere fra den tid på showet, du føler du klikkede rigtig godt med?
Næsten alle der spillede på Wake Up Show havde jeg en rigtig god kemi med, det er jo dygtige rappere vi snakker om. Men alle fra Defari, Planet Asia til Phil Da Agony , Alkaholics og resten af den del af LA-scenen har jeg knyttet tætte bånd til. Vi prøver at hjælpe hinanden med vores projekter, og er bl.a. derfor jeg stadig elsker Californien.
Du udsendte et album for et par år siden, der hed "In 12's We Trust", hvad kan du fortælle om det.
Det var sgu ti års ideer, jeg efterhånden havde indsamlet der kom med på albummet. Hvis jeg ikke havde lavet albummet, ville ideerne nok få mit hoved til at eksplodere, så det var vigtigt for mig at lave. Jeg ville gerne have et album ud, der markerede at DJ'en er en stor del af hiphop, uden at det skulle være en scratch-plade. På det tidspunkt lavede masser af DJ's scratchplader, som kun blev hørt af andre DJ's, jeg ville lave en plade, alle hiphoppere kan nyde. Det hele behøver ikke være så adskilt som det er nu, med diverse klikker i hiphop, man kan godt samle det på et album.
Der var også et par singler derfra, der klarede sig godt, og havde en fed opbygning med scratch-omkvæd, næsten som en west coast parallel til det Premier lavede, ser du også den sammenhæng?
Jada, det er den samme attitude han har til musikken, han sætter også fokus på DJ'en. Til syvende og sidst vil alle DJ's gerne vise hvor dygtige og opfindsomme de kan være, og det synes jeg musikken vi laver understreger.
Er der noget der kendetegner dig som DJ, du synes andre DJ's mangler? Jeg er ikke selv DJ, men har ofte hørt tripple-flare tricket nævnt sammen med dit navn.
Alt den tekniske jargon overlader jeg til andre. Jeg konkurrerer ikke i turneringer, så jeg har kun mig selv at måle musikken imod. Jeg er stolt af alt jeg laver, og prøver at få det bedste ud af alle situationer, så jeg kan ikke nævne en enkelt ting, der kendetegner mig.
Hvis vi går lidt tilbage i tiden, er det du er mest berømt for at have været DJ til nok battlen, mellem Juice og Supernatural. På et tidspunkt siger Supernatural han ikke vil rappe over en bestemt instrumental, hvordan havde du det med det?
Det var hans beslutning, I don't give a fuck. Det er meningen han skal rime over hvad jeg nu sætter på, men det var en vigtig battle og beatet forvirrede ham lidt. Faktisk var jeg heller ikke selv så bekendt med netop den instrumental, så det var fint han sagde nej til beatet, men det er alt der er i det. Vi gav ham et nyt beat, for det var en battle med høje indsatser for begge rappere, der var 5.000 dollar i præmie, og 2.000 tilskuere, så vi ville give ham den bedst mulige ammunition. Havde det været under andre omstændigheder, havde han måske ikke fået lov at vælge beatet.
Vi havde en lignende situation herhjemme, hvor Static DJ'ede en battle, med en rapper der ville vise han kunne rappe i dobbelttempo og bad Static om at sætte instrumentalen til 45 rpm. Der sagde han nej med det samme, så det' nok en DJ-ting...
Ja det er en DJ ting, mand. Det er vores valg!
Du har for nylig udgivet et ret specielt mixtape med titlen "Class of 85", hvad handler det om?
Endnu engang prøver jeg bare at give tilbage til hiphopkulturen, og det her er min måde at gøre det. Det bliver en mixtapeserie på 20 udgivelser, en for hvert år. Det starter i '85 fordi det også var det år, jeg blev interesseret i hiphop. Jeg prøver at vise folk, hvor langt vores kultur går tilbage, og at der allerede dengang var nogle virkelige kvalitetsudgivelser. Det går jo langt tilbage, over 30 år, men dengang var jeg en lille purk, så jeg følte det var vigtigt jeg kun præsenterede det jeg selv har oplevet, så derfor starter vi i '85. Hvert femte år kommer der et box-sæt, og jeg tror de vil vise hvor bred hiphopmusikken er. Det er også anderledes, der er ikke så mange DJ's, der laver box-sæt. "Class of 86" kommer allerede til vinter, og næste år vil jeg bestræbe mig på at lave 3 udgivelser.
Har du alle de plader derhjemme allerede, for jeg kan f.eks. på stående fod ikke nævne meget mere end 3-4 sange, jeg er sikker på kom i 85...
Shit, jeg har meget mere end det derhjemme. Mit musikbibliotek er stort, mand, det er derfor det ikke er et problem for mig at lave tingene på en original og kreativ måde. Jeg spiller ikke bare plader, jeg blender numrene med andre plader, bruger filmklip og andre effekter, for at få det til at fremstå som et perfekt billede på netop det år i hiphop pladerne stammer fra.
Jeg var heldig nok til at se dig sidst du spillede i Danmark, for lidt mere end et år siden. Du spillede en sommerdag, hvor det pissede ned udenfor, men det jeg husker bedst var du lavede et fantastisk Wu-Tang Clan medley. Er du specielt glad for dem?
Jeg elsker Wu-Tang, mand! Det er lige mig. Jeg har elsket alle de albums de har udgivet til en hvis grad, og jeg er virkelig fascineret af alt det de har gjort for hiphop, og hvor original deres tilgang var. Derfor prøver jeg altid at give dem tid i mine DJ-sæt, for mange folk overser, hvor vigtige de har været, og hvor mange mennesker de har haft indflydelse på. Det husker de, når jeg spiller dem pissehøjt i klubberne og folk går amok.
Hvad har du med i pladetasken til i aften?
Jeg har alt muligt med. Jeg har funk med, og hiphopklassikere. Hvis folk ser ud til at være klar til det, vil jeg også spille noget firser-hiphop, noget man ikke hører så tit i hvert fald hjemme i USA.
Hvordan ser fremtiden ud? Har du noget klar udover mixtapesne?
Jeg skal spille i Paris i morgen, så det er det næste jeg er fokuseret på. Min tour rundt i Europa går godt, og jeg prøver at få lavet så meget som muligt mens jeg er her. Men jeg har altid gang i et nyt hustle, og der skal nok komme et par album i fremtiden, så hold øje med mig!
Med de ord forsvandt Revolution, og et par minutter senere var han på arbejde. Med et teknisk avanceret DJ-sæt, der splejsede numre sammen og hentede klassikere op fra fortiden passede han perfekt til at tage over fra Static & Nat ill, og jo han fik også spillet Wu-Tang!