Om lidt over en uge åbner Århus igen dørene for en stor delegation af de danske hiphoppere, når den årlige festival Århus Took It vender tilbage - denne gang med et program, der vel næsten kan betegnes som olympisk klasse: Større, stærkere og bedre! Med navne som M.O.P., Big Daddy Kane, Little Brother, Pharoahe Monch og Last Emperor på programmet, er det vel kun programmerne fra Roskilde Festivalen i slutningen af 90'erne, der kan betegnes som ligeså stærke.
Vi fik fat i manden bag Took It, Henning Winther, gav ham ham ti hurtige, og vi skulle ikke vente længe før svarene kom droppende ind i mailboksen..
Jeg forventer som altid nogle fede shows og en masse rigtig god stemning. vi har gjort meget ud af at få Ridehuset til at virke hyggeligt og vellydende som VoxHall - og så har vi jo med ét fordoblet publikumskapaciteten, så hele programmet har fået et spark opad - og det må bare blive en federe festival.
Jeg har jo altid en ønskeliste, og folk skriver masser af mails med forslag.
Det er som regel enten for store kunstnere som Jay-Z, Snoop, Eminem og den slags, som vi umuligt kan lokke herover for et enkelt job - eller også er det små navne, der er så alternative, at forslagsstilleren simpelthen må være i familie med dem for at kunne huske dem.
Sagen er, at jeg koncentrerer mig meget om at finansiere festivalen - og når jeg har en fornemmelse af, hvad vi har råd til, begynder jeg at tale med agenterne. De har som regel nogle forslag, hvoraf jeg så prøver at matche det med, hvor aktuelle kunstnerne er, og hvor lang tid siden det er, de sidst har været her og den slags. Og pludselig har jeg brugt alle pengene og lidt til - og så begynder jeg at markedsføre det...
Mærkeligt nok var det ikke hverken den store overraskelse eller skuffelse for mig. Method Man har så meget gang i karrieren i USA, at de håndører, som en europæisk turné kan indbringe ham (vi snakker en omsætning på i hvert fald fem millioner kr.) ikke kan bringe hans pis i kog. Og da jeg skulle sætte mig ned og finde numre til mixtapet med Method Man, var det faktisk svært at finde fem numre, som jeg ville betegne som all time classics - hvis de ikke alle skulle være fra hans første album...
Så da det viste sig, at han aflyste, og vi pludselig fik muligheden for at booke M.O.P. i stedet, var jeg helt klar på den - et M.O.P.-show må være det mest sindssyge, man kan forestille sig - og så på en stor scene med 1200 hip hoppere i huset - det kan kun blive for vildt.
Jeg er til gengæld ærgerlig over, at jeg måtte bruge 15-20.000 kr. ekstra på markedsføring, fordi plakater og annoncer skulle trykkes om, og at jeg mistede et par uger i min kampagne - og så er jeg ked af det på de publikummers vegne, som havde glædet sig til at se ham - det er jo ikke for sjov, vi putter ham på plakaten.
Jeg VIL have Ghostface Killah herover. Jeg ved ikke, om det bliver 2005, men jeg har så meget optur over, hvordan han vokser fra album til album - han er ustoppelig. Ønskelisten er lang, med navne som Roots, Jurassic Five osv. - jeg tror, de fleste Aarhus Took It publikummer har listen i hovedet i forvejen.
Så er jeg 100 % arrangør. Den eneste gang, jeg har været fan, var da Masta Ace kom i 2001 - der havde jeg virkelig svært ved at holde tårerne tilbage, da jeg hilste på ham i lufthavnen. Men ud over det har jeg alt for travlt under festivalen til at nyde koncerterne. Jeg ser dem på video bagefter og læser anmeldelserne...
Jeg ved ikke, om konceptet kan holde til det. Der er mange århusianere, der har en speciel stolthed omkring arrangementet, som jeg synes vil forsvinde lidt, hvis man tager konceptet med til andre byer. Jeg vil gerne lave arrangementer i København, men det skal nok være et andet koncept.
Atmosphere-koncerten i 2000 - det var den, der vendte arrangementet fra at være lidt halvkikset jam-agtigt og til at være noget unikt. Det var et stort øjeblik i hip hop-historien. Men generelt har det for mig været dejligt at opleve, at man kan gøre så mange hip hoppere glade og stadig være sådan lidt anonym bagmand. Jeg har jo tidligere været en meget offentlig person som rapper, hvor mange folk tog stilling til alt, hvad jeg lavede, og det var ikke altid lige positivt. Med Aarhus Took It kan folk nyde arrangementet, og hvis de vil give mig fem for det bagefter, er det fint - det behøver de ikke, for jeg kan se, de har det godt.
Det er faktisk noget så simpelt som lokalemangel. Vi kunne ikke låne VoxHall, og pludselig var det for sent at hooke noget op andre steder i nærheden af Ridehuset - og i Ridehuset er der lydprøver fra kl. 15, så der kan det ikke være. Men vi vender stærkt tilbage næste år.
Jeg forsker i salg af musik på internettet ved Infomationsvidenskab på Århus Universitet, og så er jeg blevet far lige efter sidste års took it, så jeg har såmænd også holdt barsel. Men Aarhus took it tager rigtig meget af min tid. Jeg er jo nærmest ene om alle opgaver.
Ikke andet end jeg håber, at folk vil bakke op omkring de ambitioner, jeg har på arrangementets vegne og købe en billet og komme og fyre den af. Vi har sgu brug for den slags frikvarter for at komme videre.
For mere info om Aarhus Took It: www.aarhustookit.dk.
Hiphop.dk dækker Took It løbende, så tjek ind hver dag, for at se nyt om festivalen, interviews og anmeldelser.