ForsideNyhederArtiklerAnmeldelserInterviewsGallerierTemaerKonkurrencerInformation

Ursula Rucker: Silver or Lead

(K7/Playground 2004)

'Don’t underestimate me 'cause I do poetry
My rhyme is sweet but deadly'

I 14 år har hun været på open mic’s, turnéeret med Gil Scott-Heron, Nina Simone, Mos Def, Macy Gray og givet sjæl til The Roots albums outroer. Poet-gudinden Ursula Rucker står stærk med sit spoken word; her med sit andet album Silver or Lead, der indfrier succesen fra det første Supa Sista (2001). Rucker er klassisk, ikke én kliché hægter sig fast. Stemmen bryder igennem vægge; insisterer på kamp - med et ordvalg, der på samme tid giver luft under vingerne og solid forbindelse til jorden. Hun er en ener; Philly’s mother earth - heavy - som Last Poets på mascara. Word up!

Silver or Lead er elektronisk composted med flair for Ruckers jazz og hip hop karakteristika. Producere, som King Britt, Jazzanova, 4 Hero, The Society, ?uestlove og Master at Work's Lil' Louie Vega m.fl., fortolker hendes ord med distræte broken beats, der finder go’ plads i Ursula Ruckers rytmiske flow, drømmerisk chill-out, knitrende lyde, electro-beats, sart dødsorgel og en velopbygget afro-latin - af Lil' Louie Vega selvfølgelig, hvis congo trommer sprænger det fremsagte digt 'Release' ud i velopbygget dans. Vega's fest kører skønt og kompenserer paradoksalt for frustrationerne i digtet, der sætter ord på ellevte septembers eftervéer, (u)retfærdighed og korrupte politikere: 'When, planes be crashing… and blood written checks be cashing… When boys be dying on blocks everyday. And the TV and the paper don’t never say. Nothing about them… Has anything changed? What changed? Who really changed?… Release your heart…'. En dansabel dybde, man ellers skal lede længe efter…

Ruckers stemme er evig dugfrisk, sikker, fri – smuk!! Ordene bliver smagt på og krydret med følsomhed, foragt, stolthed eller spydighed, der ligger skarpt på hendes komplekse tungespids. Hun fragmenterer og sammensætter ordene, så de sætter sig igennem som rap-likes eller som sang. Hendes artikulation er med andre ord: Unik. Eks. på nummeret 'Lonely can be Sweet' produceret af The Mysterium, hvor hun fremsiger/synger et portræt af sig selv i gennemlevet womanhood som ledes af et dominerende analytisk blik: 'In my former life. My once cowboys have gone hoochie hopping and car shopping. Riding their egos like wild horses. On collision courses with their machismo. While I slow slaughtered…So I decided to chill with me for the moment. And play my own violins. Strike my own candlenight. So every night is my night'.
Af gengangere er Rucker med The Roots på 'The Return of Innocence Lost’, og så kendt fra outroen på Things fall Apart fra 99. ?uestlove lægger her uhyggelig social-realistisk lyd til hendes dystre digt, jeg altid lader mig slå bagud af. Det gør ondt med egen skæbne på skærebrættet. Digtet handler om Ruckers brors tragiske død – determineret af street-games, arbejderklasse, en alkoholiseret utro far og svigt: 'Daddy never came with flowers. Instead he spent hours at some corner spot. With some bar cock named Cookie. Putting his thing down. Soiling Mommy’s sheets. With sweet talk shit. Cookie's cheap lipstick … To hell with the good news that he was a father for the first time'. Rucker er en eminent historiefortæller. 'The Return of Innocence Lost' gyser i pessimistisk ghettocentrisme - så koldt, som 'den lille pige med svovlstikkerne' må have følt i en anden fattig og ussel tid. - Uden undtagelser virker alle instrumentaler på Silver or Lead som understøttende grundsten, der skaber præcise, hyper-realistiske scenografier til den mundtlige forestilling i elleve akter, Rucker står herskende i: 'You want something done right, you gotta do it yourself'. Albummet er lige så meget film(musik), teater, litteratur, som det er musikalsk poetry. Altså, fuldkommen gennemtænkt.

Rucker er sort feminist og politisk aktivist; kæmper for organisk intellektualitet, spiritualisme, demokrati og ligeværd mellem sort og hvid, kvinder og mænd i de artistiske spor af sort revolutionær poetik og Black Art Movement: 'We have shattered the stereotypes. We epitomize the sterotype. We don’t believe the hype… We are human too (we are not toys). Not dolls… We are not to be objects of sexual fantasies…' ( fra 'I/WE'). Og det er 'explicit content', nogle står af på. De finder Rucker prædikende og bedrevidende, fordi hun med sit Jeg og så ofte repræsenterer et Vi – ligesom hun på 'dynamisk moraliserende' vis kritiserer machoness og kvinder i underkastelses-fælden: 'Good enough to fuck but not good enough to vote'.
Imens tager jeg hele hatten af og bukker dybt. Hun er modig, tør at være klog(!), vise stolt sensualitet, fylde og reflektere i en tid skabt på fiktioner. På det mest hip hop orienterede nummer 'Untitled Flow ', kigger Rucker kritisk på ghettofab Lil’ Kim kloner og glamour ud af aftrækkeren og sender her nogle hotte og sviende lussinger til booty rap med et hard core iørefaldende electro-beat af King Britt:

Ain’t gotta spit no gun click shit…cause life is hard core enuff.
Don’t need to wax gangsta to be tough. Being black in America is rough…
Cuz what you think sis? You the only bitch ever went down on a nigga?
You invented sexin’ or somethin’? Well why you always talk about it then?
What ya pen ran out of ink?
What ya mind has ceased to think?
Let mass media determine your worth …
A burberry shirt won’t make you a queen. And last time I checked bein’ a whore wasn’t synonymous with bein’ a warrior. So take that fake identity back to the store
Get a refund… or better yet get some respect.

Silver or Lead er en gave med ord og krop. Dig it!

26/02/2004 - Lagt online af Metz

Anmeldelsearkiv

næste >< forrigeHer vises [181 - 190]
næste >< forrige Her vises [181 - 190]